احتمال انتخاب شدن در گروه نمونه برای همه افراد یکسان است؛
احتمال انتخاب شدن در تمامی مراحل نمونهگیری ثابت بماند؛
انتخاب شدن هر فرد تاثیری در انتخاب شدن افراد دیگر نداشته باشد(خلیلی شورینی،1375).
بر همین اساس، نمونه مورد نظر از جامعه تحقیق که دانشجویان مدیریت دانشگاه تهران ، صنعتی شریف و دانشگاه شاهد می باشند ،انتخاب شدند. با توجه به فرمول نمونه گیری جامعه محدود ،حجم نمونه برآورد شدهاست و پس از تعیین حجم نمونه، اعضاء نمونه با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شدند.
در این تحقیق به دلیل سریعتر و ارزانتر بودن و به دلیل لزوم ارائه توضیحات به پاسخ دهند گان توسط محقق در حین تکمیل پرسشنامه، پرسشنامه ها به طریق حضوری توزیع و جمع آوری گردید.
6.3)تعیین حجم نمونه
انتخاب حجم نمونه در طرحریزی یک تحقیق، از آنجا که نشان دهنده واقعیتهای جامعه است و از آن تبعیت میکند، از موضوعهای کلیدی بررسی است. انجام هر تحقیق علمی مستلزم صرف هزینه و زمان است. به همین دلیل امکان بررسی کامل جمعیت به طور «سرشماری» وجود ندارد، لذا محققان با توجه به چنین واقعیتی درصدد بر میآیند که از طریق «نمونه گیری» اطلاعات احتمالی را با استفاده از تحلیل دادههای جمعآوری شده پیرامون نمونه، به دست آورند و در نهایت از طریق «تعمیم» این اطلاعات را به جامعه اصلی منتسب نمایند.
حجم نمونه به عنوان یک عامل، برروی خطای متوسط تاثیر میگذارد و از همین روست که درست بودن آن سبب بالا رفتن گویایی نمونه میشود. (خاکی،1386).
برای تعیین حجم نمونه از جامعه محدود، فرمول مناسب برای تعداد نمونه (n) عبارت است از:
N: حجم جامعه
n: حجم نمونه
Zα/2 : میزان برآورد با در نظر گرفتن ضریب اطمینان 95% این مقدار برابر با 96/1 میباشد.
e: ( دقت برآورد) تفاضل نسبت واقعی صفت در جامعه با میزان تخمین محقق برای وجود آن صفت در جامعه است که در تحقیق حاضر با توجه به تحقیقات پیشین، 05/ در نظر گرفته شد.
q: نسبت عدم موفقیت در بین افراد نمونه است که عدد 50% در نظر گرفته شده است. q=1-p
p: نسبت موفقیت که آن را 50% در نظر می‌گیرند.
با استفاده از فرمول نمونهگیری، حجم نمونه آماری تعیین شد که بر این اساس تعداد نمونه آماری برای دانشجویان سه دانشگاه تهران ،صنعتی شریف و شاهد برابر با 348 نفر میباشد.
=348
7.3) روش جمعآوری دادهها
هر پدیدهای از نظر کمی و کیفی ویژگیهایی دارد که آگاهی در مورد این ویژگیها به ماهیت و دستیابی به آنها وابسته است. این پدیدهها به عنوان متغیر در طول زمان دچار تحول و دگرگونی میگردند. هدف از هر تحقیق اعم از توصیفی یا تبیینی، دستیابی به اطلاعات در مورد این تغییرات است. یافتن پاسخ و راهحل برای مساله انتخاب شده در هر تحقیق، مستلزم دست یافتن به دادههایی است که از طریق آنها بتوان فرضیههایی را به عنوان پاسخهای احتمالی و موقتی برای حل مساله تحقیق مطرح شدهاند را آزمون کرد(خاکی،1386).