برخی از افراد مسن نسبت به سایر بزرگسالان هم سن و سال خود مشکلات حافظه یا تفکر بیشتری دارند. این وضعیت اختلال شناختی خفیف یا MCI نامیده می شود.

هیچ علت واحدی برای MCI وجود ندارد. خطر ابتلا به MCI با افزایش سن افزایش می یابد. شرایطی مانند دیابت، افسردگی و سکته مغزی ممکن است خطر ابتلا به MCI را در فرد افزایش دهد.

علائم اختلال شناختی خفیف چیست؟

علائم MCI به شدت علائم بیماری آلزایمر یا زوال عقل نیست. به عنوان مثال، افراد مبتلا به MCI تغییرات شخصیتی یا سایر مشکلاتی را که مشخصه آلزایمر است، تجربه نمی کنند. افراد مبتلا به MCI هنوز هم می توانند از خود مراقبت کنند و فعالیت های عادی روزانه خود را انجام دهند.

علائم MCI ممکن است شامل موارد زیر باشد:

از دست دادن چیزها اغلب

فراموش کردن رفتن به رویدادها یا قرار ملاقات ها

نسبت به افراد هم سن و سال دیگر در پیدا کردن کلمات بیشتر مشکل دارند

مشکلات حرکتی و مشکلات حس بویایی نیز با MCI مرتبط است.

اختلال شناختی خفیف چگونه تشخیص داده می شود؟

خانواده و دوستان ممکن است متوجه کمبود حافظه شوند و فرد مبتلا به MCI ممکن است نگران از دست دادن حافظه خود باشد. این نگرانی ها ممکن است فرد را وادار کند که در مورد مشکلات حافظه خود به پزشک مراجعه کند.

در برخی موارد، مشکلات حافظه و تفکر ممکن است ناشی از شرایطی باشد که قابل درمان هستند. یک پزشک می‌تواند آزمایش‌ها و ارزیابی‌هایی را برای کمک به درک اینکه آیا منبع مشکلات حافظه چیزی قابل درمان است یا ممکن است MCI باشد، انجام دهد. او همچنین ممکن است به فرد پیشنهاد کند که برای آزمایشات بیشتر به متخصص مراجعه کند.

یکی دیگر از مطالب سایت :
پایان نامهبررسی رابطه بین کمالگرایی و سرسختی با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل

اختلال شناختی خفیف چگونه مدیریت می شود؟

در حال حاضر هیچ درمان استاندارد یا داروی تایید شده ای برای MCI وجود ندارد، اما کارهایی وجود دارد که فرد می تواند انجام دهد که ممکن است به او کمک کند سالم بماند و با تغییرات در تفکر خود مقابله کند.

از آنجایی که MCI ممکن است نشانه اولیه مشکلات جدی‌تر حافظه باشد، مهم است که هر شش تا ۱۲ ماه یک‌بار به پزشک یا متخصص مراجعه کنید. پزشک می تواند به ردیابی تغییرات در حافظه و مهارت های تفکر در طول زمان کمک کند. ثبت هر گونه تغییر نیز می تواند مفید باشد.

افراد مبتلا به MCI ممکن است شرکت در کارآزمایی‌های بالینی یا مطالعات را در نظر بگیرند. کارآزمایی‌های بالینی مطالعات تحقیقاتی هستند که به بررسی بی‌خطر بودن و مؤثر بودن یک درمان، مانند یک داروی جدید در افراد کمک می‌کنند. افراد با و بدون مشکلات حافظه می توانند در کارآزمایی های بالینی شرکت کنند که ممکن است به خود، خانواده یا نسل های آینده کمک کند.

آیا اختلال شناختی خفیف منجر به زوال عقل می شود؟

محققان دریافته اند که افراد مبتلا به MCI بیشتر از افراد بدون آن به بیماری آلزایمر یا زوال عقل مرتبط مبتلا می شوند. تخمین زده می شود که 10 تا 20 درصد از افراد 65 ساله یا بالاتر مبتلا به MCI در یک دوره یک ساله دچار زوال عقل می شوند. با این حال، همه کسانی که MCI دارند به زوال عقل مبتلا نمی شوند. در بسیاری از موارد، علائم MCI ممکن است ثابت بماند یا حتی بهبود یابد.

یکی دیگر از مطالب سایت :
تاثیر سلامت روان بر شادابی و نشاط پوست

تحقیقات نشان می‌دهد که عوامل ژنتیکی ممکن است مانند آلزایمر و زوال عقل‌های مرتبط، در ایجاد MCI نقش داشته باشند. مطالعاتی در حال انجام است تا بداند چرا برخی از افراد مبتلا به MCI به آلزایمر پیشرفت می کنند و برخی دیگر نه.