استفاده از وسایل سیار به منظور جستجوی اطلاعات دراینترنت؛
استفاده از وسایل سیار برای انتقال پول بین مشتری و شرکت؛ خدمات مبتنی بر مکان از قبیل دریافت تبلیغات شخصی
استفاده از وسایل سیار برای کارهای ضروری وسرگرمی.(بویلینگن، 2004)[28] فناوریهای تشخیص موقعیت مکانی[29]امروزه به عنوان راهبرد توسعه فروش و مدیریت ارتباط مصرف کننده[30]و تجارت شرکت با مشتری [31] و شرکت با نماینده فروش[32]مورد استفاده قرار می گیرند.در صورت نزدیکی مصرف کننده به یکی از شعبات فروش کالا و خدمات، فروشنده قادر به گذاشتن پیغام برای مصرف کننده یا خریدار خواهد بود.کمک های اضطراری نیز از جمله کاربردهای فناوری بی سیم وتجارت سیار است( خانی و همکاران، 1391).
فناوریهای تعیین موقعیت مکانییکی از کاربردهای این گونه فناوریها، تعیین موقعیت مکانی مشتری نسبت به نزدیکترین مرکز فروش یا نمایندگی با توجه به مختصات مثلثاتی است.موقعیت مشتری با محاسبه زاویه تلفن همراه مشتری، از حداقل دو نقطه ثابت دورتر به دست می آید.این اطلاعات به مرکز امداد و خدمات [33] به صورت کد مختصات [34]و یا مختصات طول و عرض جغرافیایی کاربرارسال می شود و کد مختصات توسط دستورالعمل های گام به گام به صورت نقشه راهنما، برای مشتری فرستاده میشود.
.تجارت، تبلیغات و پیامهای بازرگانی بی سیم : تجارت الکترونیک و تجارت به کمک تلفن همراه در کنار تجارت سنتی، یکی از مؤثرترین سیاست گذاری های تجاری محسوب میشود. اساس این تجارت برجذب مشتری های جدید و مراجعات بعدی آنها استوار است.به همین دلیل شرکت های ارائه کننده کالا و خدمات باید در کنار توسعه خدمات آنلاین [35]خود، مراکز ارائه خدمات بی سیم را نیز توسعه دهند.تجارت بی سیم جزو انواع مدلهای Push یا Pull و یا ترکیب آنها طبقه بندی می شود. در استراتژی نوع Pull، کاربر اطلاعات خاصی را برای مشاهده در PDA خود به طور همزمان درخواست کرده و در استراتژی نوع Push ارائه دهنده کالا و خدمات، اطلاعات مورد نظر خود را درزمان مناسب برای کاربر ارسال می کند بدون درخواست مستقیم مشتری.تبلیغات موفق بی سیم نیازمند آن است که ارائه دهندگان کالا و خدمات و نیز شرکت های تبلیغاتی مشتری های خود را در زمان مناسب به مکان مناسب هدایت کنند.
سرویس اس.ام.اس [36]سرویس پیام کوتاه سرویسی است که درآن پیامها با طول حداکثر۱۶۰ حرف ارسال می شوند. به دلیل محدودیتهای گرافیکی، پیامهای کوتاه باید جذاب، گیرا و موثر باشند.در این موارد کوپن های الکترونیکی[37] یکی از مؤثرترین ابزارهای جذب مشتری محسوب می شود.
روشهای پرداخت پول به صورت بی سیمیکی از دلایل موفقیت تجارت بی سیم، قابلیت پرداخت پول از طریق این فناوری است.پرداخت پول با ابزارهای بی سیم [38] ضرورتاً بایستی امن و معتبر باشد.تنوع ابزارهای بی سیم و فقدان ارتباط متقابل در این نوع پرداخت ها و عدم توسعه شرکت های پرداخت بی سیم، در حال حاضر عمده ترین دلایل عدم توسعه تجارت بی سیم محسوب می شود.
امنیت و اینترنت بی سیمدسترسی بلا درنگ به موقعیت مکانی مشتری و خواستهای او در خرید و فروش و نیز استفاده از اینترنت، مسائل امنیتی پیچیده ای را پیش رو نهاده است. قوانین امنیتی امروزه مورد پذیرش واقع شده اند.در این زمینه، کاربر قبل از انجام هر کاری باید هویت و موقعیت خود را جهت انجام امور تجاری و استفاده از اینترنت بی سیم، تایید کند.تعدادی از مراکز ارائه دهنده خدمات بی سیم، ورودیهای امنیتی دوتایی[39] را به ابزارهای بی سیم اضافه کرده اند( مبینی دهکردی و همکاران، 1392)
2-2-6-1 کاربردهای دیگر تجارت سیار به صورت مختصربیان می شود
بانکداری سیار: انجام عملیات مالی از طریق شبکه‌های بی‌سیم. عملیات بانکی، کارگزای و پرداخت وجوه از طریق تلفن همراه مثل :خرید سهام از بورس اوراق بهادار
خرید سیار :خرید یک کالا، خدمت یا اطلاعات از طریق تلفن همراه. پرداخت بهای خرید نیز می‌تواند از طریق سیستم‌های پرداخت سیار انجام شود. خرید یک نوشیدنی از ماشین فروش هوشمند.
جستجوی محل فروش: جستجو در شبکه‌های خرید الکترونیکی به منظور یافتن محل دقیق فروش یک کالا یا خدمت با ویژگی‌های خاص. خصوصاً برای کالاهایی که خرید آنلاین آن میسر نیست یا مشتری قصد مقابسه قیمت در سایر فروشگاه‌ها را داشته باشد، مفید است. جستجوی محل فروش یک اتومبیل با مدل، رنگ و تجهیزات جنبی دلخواه
  بازیها و سرگرمی‌های سیار: خرید و دریافت انواع بازیها و سرگرمی‌هایی که بوسیله ابزار سیار قابل استفاده‌اند. خرید یا به صورت مستقیم و یا از طریق پرداخت هزینه اشتراک انجام می‌شود. بازی‌ها،‌ آهنگ‌های زنگ و کاغذ دیواری صفحه تلفن همراه
حراج‌های سیار :خرید و فروش کالاها در یک حراجی از طریق تلفن همراه. از این طریق امکان شرکت در یک حراج اینترنتی از شبکه سیار ایجاد می شود. رقابت بر سر خرید یک تابلو نقاشی از داخل یک هواپیمای در حال پرواز
مدیریت سیار انبار: کاهش هزینه‌های انبارداری از طریق مدیریت بی‌سیم شبکه توزیع و انبار. از طریق هدایت انبارهای سیار که بر کامیون‌های باری قرار دارند انجام می‌شود. یک مرکز توزیع که سفارش فروشگاه‌ها را از طریق نزدیکترین کامیون سیار خود تامین می‌کند(جاودان و فتحیان ، 1386)
  مدیریت خدمات کنشگر[40]کوششی در جهت بهبود کیفیت خدمات از طریق ابزارهای سیار و شبکه بی‌سیم قسمت‌هایی از یک فرآیند اداری می‌تواند به جای مراجعه حضوری مشتری از طریق شبکه سیار انجام شود. کارشناس اداره بیمه به جای حضور در محل،‌ صحنه حادثه را از طریق دوربین سیار ملاحظه کرده و پرداخت خسارت را تأیید می‌کند.
دفتر کار سیار: مدیریت دفتر کار از طریق تلفن همراه .حتی دفتر کار می‌تواند فقط یک محیط مجازی در شبکه سیار باشد. مدیری که از داخل یک کنفرانس یا یک هواپیما و یا در ترافیک، دفتر کار و کارکنان خود را مدیریت می‌کند.
آموزش از طریق تلفن همراه: ارائه حمایت‌های آموزشی برای کاربران سیار. به خصوص در مناطقی که امکان ارتباط ثابت وجود ندارد با یک شبکه سیار ماهواره‌ای امکان آموزش از راه دور ایجاد می شود. شرکت یک دانش‌آموز در کلاس درس با استفاده از امکانات صوتی و تصویری ابزارهای سیار
پایگاه‌های اطلاعاتی و اطلاع‌رسانی بی‌سیم: ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی به منظور ذخیره اطلاعات و یا ارائه آن به صورت یک خدمت. از این طریق کاربران می‌توانند در هر مکانی تنها با استفاده از یک شبکه. موبایلی به اطلاعات پایگاه دسترسی داشته باشند. دریافت اطلاعات هواشناسی و پیش‌بینی وضع هوا در چند روز آینده از طریق تلفن همراه
کاربردهای تجارت سیار در جدول زیر خلاصه شده است: (نجفی،1387)

یکی دیگر از مطالب سایت :
راهنمای خرید بهترین دستگاه جوش

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت jemo.ir موجود است

طبقه جزئیات توضیحات مثال
بانکداری سیار انجام عملیات مالی از طریق شبکه‌های بی‌سیم عملیات بانکی، کارگزای و پرداخت وجوه از طریق تلفن همراه خرید سهام از بورس اوراق بهادار
خرید سیار خرید یک کالا، خدمت یا اطلاعات از طریق تلفن همراه پرداخت بهای خرید نیز می‌تواند از طریق سیستم‌های پرداخت سیار انجام شود. خرید یک نوشیدنی از ماشین فروش هوشمند.
جستجوی محل فروش