– بازاریابی چیست؟
بازاریابی که ترجمه‌ی ناقصی برای مارکتینگ است نیز با تعاریف زیادی مطرح شده است، مارکتینگ عبارت است از کسب خشنودی مشتری با استمرار در سودآوری و رفتار منحصربه‌فرد در صنعت و حفظ منافع زنجیره‌ی ارزش‌آفرینی و جامعه با شناسایی جامع تمامی عوامل مؤثر بر کسب‌وکار و شناساندن شایسته‌ی بنگاه اقتصادی (یا سازمان) و وجوه تمایز آن به مخاطبان هدف که نتیجه‌ی آن انتخاب شدن، نسبت به رقبا خواهد بود.
بازاریابی اجزای مختلفی دارد که لازم است با یک نگرش سیستمی بین آنها عمل شود، مواردی چون تحقیقات بازاریابی، بخش‌بندی بازار، تعیین بازار هدف، جایگاه‌یابی در بازار، محصول (کالا و خدمت)، برندینگ، بسته‌بندی، توزیع، قیمت‌گذاری، ترویج و ارتباطات، فروش و خدمات حمایتی، اجرای عملیات بازاریابی و کنترل آنها همگی در حوزه‌ی بازاریابی قرار می‌گیرند. در سالهای اخیر همگام با پیشرفت بسیار زیاد علوم، در بازاریابی نیز مباحثی چون بازاریابی حسی، نورو مارکتینگ و… با بهره‌گیری از علوم بین‌رشته‌ای مورد توجه قرار گرفته‌اند. لازم به‌ذکر است بازاریابی در جنبه‌های مختلف زندگی بشری کاربرد دارد و هیچ سازمان یا بنگاه اقتصادی را نمی‌توان تصور کرد که بدون بازاریابی بتواند موفق شود.
 
2-3-3- تعریف مدیریت

  • فرایند : برنامه ریزی . سازماندهی . کارگزینی . هدایت و رهبری. کنترل
  • استفاده بهینه : کار آیی + اثربخشی = بهره وری
  • منابع : نیروی انسانی. منابع مالی وسرمایه ای. تکنولوژی و …..
  • درجهت تحقق اهداف از پیش تعیین شده : اهداف ذینفع ها
  • ذینفع های سازمان:

سهامداران (مالکین)
مشتریان(ارباب رجوع)
مدیران و کارکنان
دولت
اتحادیه ها
رقبا
تامین کنندگان مواد اولیه
جامعه
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
نقش استراتژی بازاریابی بر توسعه فروش شرکت های کوچک و متوسط غذایی دریایی( مطالعه موردی شرکت توسعه صنایع شیلاتی میلاتون جنوب )