در آخرین قسمت از برنامه من و شما، مجری برنامه «آرش ظلی پور» با مهمون برنامه «مسعود فراستی» گفتگویی داشت که کم کم راه گفتگو به سمت بحث و جنگ پیش رفت و در آخر فراستی برنامه رو روی آنتن زنده ترک گفت. برنامه من و شما همیشه میزبان چهره‌های مطرحیه و تلاش داره تا گفتگوهایی چالشی با اونا داشته باشه ولی این بار ظلی‌پور گفتگوی رقابت رو با دادگاه اشتباه گرفته و در نقش یه قاضی وارد بحث می‌شه.

مهمون برنامه من و شما منتقدی بود که نقدهای تند و تیزش رو نثار آثار سینمایی و بزرگان سینمای کشور کرده. مسعود فراستی ایجاد کننده تعدادی از رکیک ترین الفاظ در بخش نقد سینماییه. مثلا اون عبارت «دیوث فرهنگی» روی آنتن زنده به فیلم کمال تبریزی گفت و دوباره در برنامه هفت، فیلم جرم اثر مسعود کیمیایی رو استمنای کارگردان گفت. کسایی که فراستی رو می‌شناسن هم حتما می‌دانند که در کلاس‌هاش هم خیلی ادب رو رعایت نمی‌کنه و مثلا در ویدئویی که از اون منتشر شده، کیارستمی رو یه بی‌پدر خطاب می‌کنه.

فراستی به واسطه حضور در برنامه هفت و برنامه هایی مثل هفت به آبرو و سابقه خود آسیب زیادی زد. فراستی نشون داد که در بعضی جاها واسه دیده شدن و عقده گشایی از بعضی افراد (که شاید مشکل شخصی با اونا داره) از هیچ تلاشی فروگذار نیس.
اما در مقابله با اون باید چه کرد؟ به قول مولانا «چون تو با بد بد کنی پس فرق چیه؟»

اگه یادتون باشه برنامه کوله پشتی با اجرای «فرزاد حسنی» میزبان سردار رادان بود و حسنی (که به گستاخی در اجرا معروفه) انتقادات تند و تیزی نسبت به کارکرد پلیس و گشت ارشاد به اون داشت. چیزی که حسنی در برابر مهمون برنامه‌اش مطالبه می‌کرد، صدای اعتراض خیلی از مردم بود و لحن تیزی هم داشت اما در هیچ جا بی‌ادبی در کار نبود. یا در مثالی دیگه سری برنامه‌های شب شیشه‌ای و مثلث شیشه‌ای رضا رشیدپور هم گفتگوهای روشن و بی‌پرده‌ای رو با مهمانان خود داشت. خوب به یاد دارم که «محمدرضا گلزار» واسه اولین بار جلوی دوربین صدا و سیمای ملی اومده بود و زیر رگبار سوالات منتقدانه رشیدپور قرار گرفت ولی بازم در هیچ جایی از گفتگو، توهینی به دو طرف انجام نشد.

در مثال دیگه می‌توان به برنامه نود «عادل فردوسی پور» اشاره کرد که چالشی‌ترین گفتگو‌ها رو در خود داره و با اینکه به شخصه خیلی اهل فوتبال نیستم ولی لحن مطالبه‌گر اون و برملاسازی‌هایی که در برنامه‌اش انجام می‌دهد از چشمانم مخفی نمونده. مهمانان فردوسی‌پور بعضی وقتا جوش می‌بیارن و به اون بی‌احترامی می‌کنن اما اون با لبخندی جواب اونا رو می‌دهد که لحن بی‌ادبانه‌ای نداره ولی صد برابر جواب‌های تند و تیز کاربرد داره!

یکی دیگر از مطالب سایت :
یخ زده و دورافتاده در جنوبی ترین نقطه زمین؛ زندگی در قطب جنوب چه شرایطی دارد؟

در اینکه مسعود فراستی درزمان این سال‌ها روی آنتن زنده کم بی‌ادبی نکرده شکی نیس و حضورش در برنامه‌ای گفتگو محور و چالشی می‌تونست جایی باشه واسه انتقاد درست از اون. آرش ظلی پور که روابط حسنه خوبی هم با اهالی سینما داره و از قدیم‌الایام با این افراد برو و بیایی داشته، فرصت رو مغتنم شمرده تا انتقام دوستانش رو از منتقد بددهن سینما بگیره.
اون واسه این انتقام روش‌هایی رو انتخاب می‌کنه که در آخر به باخت خودش منجر می‌شه و فرصت رو از دست می‌دهد.شاید بد نباشه در اینجای صحبت نگاهی به خلاصه این برنامه بندازین:

در مبحث ادبیات و گفتگو «اوریانا فالاچی» خبرنگار گفته که می‌توان مصاحبه شونده رو با حرف‌های خودش به صلابه کشید و از غرق شدن اون لذت برد. می‌خواهم بگم اینکه بخوایم مهمون‌مون رو به خاطر رفتارای گذشته‌اش به باد انتقاد بذاریم، به خودی خود عیبی نداره اما با روش و اصول درست.

در کتاب گفتگوی حرفه‌ای نوشته «احمد توکلی» درباره زبون بدن و به کار گیری حرف‌های مصاحبه شونده علیه خود اون نوشته شده.
دو موردی که مجری برنامه من و شما اونا رو ندیده گرفته و رسما کارش رو خراب کرده. استایل نشستن و صحبت کردن ظلی پور و حتی خمیازه‌های مصنوعی در بین جواب مهمانش، نشون می‌دهد که اون تصمیم گرفته به فراستی بگه تو برام مهم نیستی و بس! نکته اسفبار ماجرا اینجاس که ظلی‌پور ادعا داره اون و تیمش بیشتر از یه هفته در سوالات و ادای اونا در اتاق فکر تفکر کردن و با این حساب باید بر اون اتاق فکر صد افسوس خورد.

فارغ از لحن تهاجمی و پریدن به میان صحبت‌های مهمون برنامه، ظلی‌پور وقتی به بالاترین درجه اشتباهاتش می‌رسد که محتوای مصاحبه رو به خارج از چارچوب اصل ماجرا هدایت می‌کنه و از سینما به روابط شخصی و خانوادگی و چگونگی لباس پوشیدن فراستی می‌رسد. تا قبل از این جریانتا قبل از شروع این صحبتها؛ مهمون برنامه بر خلاف زبون بدن بد مجری با اون همراهی کرده بود و در بعضی موارد هم ادبیات مخصوصش رو علیه ظلی پور پیاده کرده بود (در بخشایی از گفتگو فراستی اونو سر بسته بی سواد می خواند) اما با جاده خاکی زدن مجری و راهنمایی بحث به مسائل زناشویی؛ فرصت رو دست مهمانش میده تا از تیغ گفتگو خودشو رها کنه.
ترک گفتگو به وسیله فراستی درست ترین کاری بود که در طول گفتگو انجام‌ شد و مجری در این قسمت هم بازم غیرحرفه ای عمل می کنه و با دست به سینه نشستن و رو برگردوندن؛ مهمانش رو مشایعت می کنه.

یکی دیگر از مطالب سایت :
صادرات نیم میلیون دلاری آبگوشت و بادکنک ایرانی به آسیا و اروپا

این بدون معناست که ظلی پور نه در اول و نه در میونه و نه حتی در انتهای گفتگو؛ هیچ اصولی رو رعایت نمی کنه و شاید ساعته ها بعد که مشاورین و رییسش به اون اقداماتش رو گوشزد کردن؛ نامه معذرت خواهی رو در فضای وب منتشر میکنه.

مسعود فراستی در بین عموم جامعه فرد خیلی محبوبی نبود و شاید خیلیا دوست داشتن اونو تو یه گفتگوی جنجالی ببینن که با پرسشای اساسی و‌ اصولی به زیر سوال برده شه.
دست اندرکاران این برنامه اما این انتقادات مردمی رو تبدیل به عقده گشایی شخصی کرده و با تبدیل میز گفتگو به میز محاکمه؛ این فرصت رو از خودشون افسوس کردن. بی ادبی و با لحن توهین آمیز با مهمون برنامه حرف زدن نشونه حرفه‌ای بودن یه برنامه نیس. تاخت و تاز به فراستی می تونست جای خودشو به یه نقد واقعی دهد، عمیق‌تر و اتفاقا سفت‌تر باشه.

قبل از پایان صحبت بد نیس چند توییت و عکس العمل کاربران فضای مجازی رو در این باره با هم مروری کنیم:

حرکت مجری معروف آرش ظلی‌پور علیه فراستی مورد سرزنش بیشترین مردم و دیگه اهالی رسانه و سینما قرار گرفته و مخالفان پر طاقت و سمج منتقد جنجالی رو پشت پشتیبانی اون قرار داده. همونطور که ساخت برنامه هفت و قرار دادن فراستی و میدون دادن به اون واسه بی ادبی در آنتن زنده باعث باخت صدا و سیما در بین اهالی سینما شد؛ مصاحبه ظلی پور با اون و اقدامات ناشیانه اش دوباره صدا و سیما رو بازنده کرد.
بازنده اصلی همین سازمانه که سالهاست با وجود افت محبوبیت ملی و کاهش تعداد تماشاگر؛ بازم سیاستای غلط خود رو ادامه میده.

پی نوشت: بعد از ناراحتی رسانه‌ها و حتی مردم از این اتفاق  «محمد مهدی قاسمی» مدیر شبکه شما تا یه هفته برنامه تلویزیونی من و شما رو به حالت تعلیق در آورده تا مدیران شبکه اراده کردن پایانی رو درباره اون بگیرن. ضمن اینکه مجری و عوامل دیگه برنامه هم توبیخ شده‌ان و خود آقای قاسمی هم بخاطر مکدر شدن ذهن بینندگان از مخاطبان برنامه معذرت خواهی بعمل آورده.