ارسال پیام های فرد به فرد رایج ترین کاربرد SMS می باشد و به این دلیل این تکنولوژی اولین بار معرفی گردید. در این کاربرد کاربر پیام خود را توسط صفحه کلید گوشی تایپ کرده و پس از مشخص کردن شماره مقصد گزینه مشخصی مثل send یا ok را جهت ارسال انتخاب می نماید.
ارائه اطلاعات:
کاربرد دیگر پیام های SMS علاوه بر ارسال پیام های فرد به فرد، ارائه اطلاعات به کاربران تلفن همراه می باشد. بسیاری از شرکت ها از SMS جهت ارسال اطلاعاتی از قبیل اخبار، گزارشات آب و هوا و اطلاعات مالی به مشترکین خود استفاده می نمایند.
دانلود اطلاعات:
پیام های SMS قابلیت حمل داده باینری را نیز دارند. در نتیجه می توان از این تکنولوژی به عنوان واسطه انتقال بی سیم استفاده کرد.
هشدار و آگاه رسانی
پیام های SMS جهت هشدار و آگاه رسانی رخدادهای مهم بسیار مناسب می باشد.
اطلاع رسانی فکس، e-mail و پیام های صوتی:
در سیستم آگاه سازی e-mail سرور پیامی مبتنی بر دریافت یک e-mail جدید به گوشی کاربر ارسال می نماید این پیام می تواند شامل آدرس e-mail فرستنده، موضوع و چند خط ابتدایی بدنه e-mail باشد. کاربرد برای فکس و پیام صوتی نیز به طریق مشابه است.
تجارت الکترونیکی و معاملات کارت اعتباری:
در این کابرد زمانی که یک تجارت الکترونیکی با معامله کارت اعتباری انجام شد، سرور پیام SMSی به تلفن همراه کاربر ارسال می نماید. در صورتی که معامله بدون اجازه انجام شده باشد کاربر بلافاصله متوجه می شود.
آگاه سازی بازار بورس: در این کابرد برنامه ای به طور مداوم در حال بررسی و آنالیز بازار بورس می باشد. در صورت وقوع شرط خاصی این برنامه پیام SMSی جهت آگاه سازی به کاربر ارسال می نماید. برای مثال می توان سیستم را به گونه ای تنظیم کرد که اگر قیمت سهام شرکتی از حد خاصی کمتر شود یا درصد خاصی نزول کند این پیام ارسال گردد.
مانیتور کردن سیستم از راه دور: در این کابرد برنامه (معمولا به کمک تعدادی سنسور) به طور مداوم شرایط سیستم را چک می کند، در صورت رخ دادن شرط خاصی برنامه پیامی جهت آگاه سازی به مدیر سیستم ارسال می نماید.
کاربردهای دو طرفه تعاملی : فناوری SMS می تواند به عنوان واسط ارتباطی بین یک دستگاه بی سیم و سرور به صورت دو طرفه و تعاملی استفاده شود. برای مثال موتورهای جستجو کاربردی از پیام رسانی متعامل است.
فروشگاه SMS : پیام های SMS می تواند به عنوان ابزاری برای فروش به کار روند. به عنوان مثال سیستم خبرنامه SMSی را در نظر بگیرید. پس از ثبت نام کاربر SMSی درباره تخفیفات و محصولات شرکت دریافت می کند. اگر کاربر سوالی درباره این موارد داشت می تواند این سوال را به صورت SMS به شرکت ارسال نماید.
2.4.2) SMS Center (مرکز خدمات پیام کوتاه )
SMS Center (SMSC) وظیفه بد ست گیری اعمال شبکه بی سیم را عهده دار می باشد. زمانی که پیام SMSی از یک تلفن همراه ارسال می شود، این پیام ابتدا به SMSC می رسد. سپس SMS Center پیام را به مقصد ارسال می نماید. یک پیام SMS ممکن است جهت رسیدن به مقصد بیش از یک SMS Center را طی کند. وظیفه اصلی SMS Center مسیر دادن به پیام های SMS و نظم بخشیدن به فرایند ارسال و دریافت SMS می باشد. اگر دریافت کننده در دسترس نباشد (برای مثال هنگامی که تلفن همراه او خاموش است.) SMSC پیام SMS را ذخیره می نماید. برای استفاده از سرویس SMS توسط گوشی باید آدرس SMSC اپراتور خود را داشته باشیم. آدرس SMSC یک شماره تلفن معمولی در فرم بین المللی است. گوشی تلفن همراه مورد استفاده باید منویی برای تنظیم SMSC داشته باشد. معمولا آدرس SMSC به صورت پیش فرض توسط اپراتور شبکه درون سیم کارت تنظیم شده است و نیازی به تغییر آن نیست.
3.4.2) تاریخچه پیشرفت سرویس پیام کوتاه :
1992: اولین پیام کوتاه تجاری در 3 دسامبر 1992 توسط نیل پاپ ورس از شبکه جی اس ام بوسیله کامپیوتر برای ریچارد جاوریس فرستاده شد. ( 2008 ،Okazaki& Taylor)