2-3-18 انواع مدل های حمایتی دولت از صنایع کوچک و متوسط
معمولاً دولت، با اعتقاد بر نظام اقتصادی بازار آزاد، یک سازمان دولتی را مسئول سیاستگذاری و اجرای مسائل مربوط به بنگاههای کوچک و متوسط کرده است. این سیاستها یک هدف مشخص را دنبال میکنند که عبارت است از تقویت و گسترش بنگاههای مزبور و تشویق و توسعه فرهنگ کارآفرینی. ابعاد این حمایت گوناگون است ولی به طور کلی آنها را میتوان در سرفصلهای در پی آمده خلاصه کرد:
* وام و اعتبارات
چون صاحبان واحدهای تولیدی کوچک و متوسط از توان مالی بالایی برخوردار نیستند و این نوع حمایت می تواند کارساز باشد.
* ارائه خدمات فنی
این خدمات در حالت های :
انجام آزمون کیفیت فرآورده است و
ارائه خدمات فنی (رفع خرابی) است (کانکنی، 28:1388).
و می توان حالت سوّمی را نیز متصور شد و آن ارائه تکنولوژی تولید جدید به این شرکتها می باشد.
* خدمات مشاورهای
بسیاری از این مراکز دست به کار ارائه رایگان این گونه خدمات در زمینههای مدیریت، امور مالی، فعالیتهای تجاری، بازاریابی و حتی تدوین طرح توجیهی شدهاند و از این راه میکوشند بنگاههای مزبور را تقویت کنند.
* حمایتهای اطلاعاتی
علاوه بر خدمات مشاورهای، مراکز مزبور در قالب اطلاعرسانی دست به حمایتهای اطلاعاتی هم میزنند. این اطلاعات به طور کلی شامل وضعیت تجاری، مدیریتی و فنی میشود
* ظرفیتسازی علمی
در شماری از کشورها برنامههایی تنظیم و اجرا میشود که در قالب آنها، میان بنگاههای کوچک و متوسط از یک سو و مراکز علمی و دانشگاهی از سوی دیگر تعامل برقرار میگردد. آموزش و پژوهش از زمینههای عمده این همکاری است.
* ایجاد تسهیلات برای تأسیس شرکتها
در برخی از کشورها، مقررات دست و پا گیر تأسیس و انحلال شرکتها برداشته شده است و در حقیقت در این کشورها تلاش شده است تا موانع ورود به بازار و خروج از آن در حد امکان برداشته شود.
* آموزش
آموزش برای این بنگاهها در بسیاری از کشورها به کار گرفته میشود و هدف از آن، ترویج کارآفرینی، تربیت مدیران ریسکپذیر، ایجاد اشتغال از طریق گسترش بنگاههای کوچک و متوسط میباشد. آموزش میتواند در سطح دبیرستان و دانشگاه و همچنین مراکز آموزش دورههای کوتاه مدت به انجام رسد (کانکنی، 207:1388).
2-3-19 پشتیبانی و توسعۀ بنگاههای اقتصادی
در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، پشتیبانی یا توسعۀ مؤسسات اقتصادی کوچک و متوسط به صورت یک خط مشی اساسی برای توسعه کشور درنظر گرفته شده است. این نوع بنگاههای اقتصادی در بسیاری از کشورها بیشترین تعداد بنگاههای اقتصادی را تشکیل میدهند و در کشورهای در حال توسعه سهم زیادی را نسبت به بقیه شرکتها دارند. بخش بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط در گذشته علاقه چندانی به آموزش عالی نداشته اند زیرا آنها ظرفیت استفاده از تحقیق و توسعۀ دانشگاهها را ندارد و نیازهای آموزشی آنها چندان مورد علاقه نیروهای دانشگاه نیست. در جامعۀ امروز شرکتهای اقتصادی کوچک و متوسط یکی از مهم ترین موتورهای رشد و توسعۀ اقتصادی به حساب میآیند و به عنوان یکی از شرکای مؤسسات آموزش عالی هستند. برنامههای خاصی جهت تقویت بنگاههای کوچک و متوسط به وسیله بسیاری از کشورهای در حال توسعه در جهان تدوین شده است.
2-3-20 تفاوتهای فرهنگی میان دانشگاه و صنعت