انتخاب روش تحقیق بستگی به ماهیت موضوع، اهداف تحقیق، فرض و فرضهای تدوین شده، ملاحظات اخلاقی و انسانی ناظر بر موضوع تحقیق و وسعت و امکانات اجرایی آن دارد. در این مرحله محقق میبایست معلوم کند که برای مساله انتخابی او چه روش تحقیقی مناسب است (نادری و سیف نراقی،1376).
2.3) روش شناسی تحقیق
پایه هر علمی، روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است، که در آن علم به کار میرود(عزّتی،1376، 20). تحقیق حاضر از نظر هدف، تحقیقی کاربردی است. تحقیق کاربردی در جستجوی دستیابی به یک هدف عملی است و تأکید آن بر تأمین و سعادت و رفاه توده مردم و مطلوببودن فعالیت است و توسعه و شیوههای عملی فعالیتهای اجرایی را به‌دست میدهد(دلاور، 1376، 27).
در تحقیق کاربردی، یافتهها را میتوان برای حل مسائل اجتماعی به کار برد (ایران‌نژاد پاریزی، 1378، 37).
چون در این تحقیق به توصیف و مطالعه آنچه هست پرداخته میشود، لذا این تحقیق از لحاظ روش اجراء، از نوع تحقیقات توصیفی است. تحقیق توصیفی، آنچه را که هست توصیف و تفسیر میکند و به شرایط و روابط موجود، عقاید متداول، فرآیندهای جاری، آثار مشهود یا روندهای در حال گسترش توجه دارد. توجه آن در درجه اوّل به حال است، هرچند غالباً رویدادها و آثار گذشته را نیز که به شرایط موجود مربوط می‌شوند مورد بررسی قرار می‌دهد(جان بست، 1378، 125). از آنجایی که در تحقیقات توصیفی میتوان ویژگیهای جامعه مورد مطالعه را از طریق پیمایش ارزیابی نمود، تحقیق حاضر یک تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. «پیمایش» عبارت است از جمعآوری اطلاعات که با طرح و نقشه و به عنوان راهنمای عمل توصیف یا پیشبینی و یا به‌منظور تجزیه و تحلیل روابط برخی متغیرها صورت گیرد(اوپنهایم، 1369، 150).
و از سویی چون محقق در شرایط زندگی واقعی حضور پیدا میکند، این تحقیق در زمره مطالعات میدانی قرار دارد. به‌طور کلی میتوان گفت هر مطالعه علمی بزرگ یا کوچکی که روابط را به طور نظام یافته دنبال کند، فرضیهها را بیازماید، غیرآزمایشی باشد و در شرایط زندگی واقعی مانند جوامع محلی، مدارس، کارخانهها، سازمانها و مؤسسات اجرا گردد، مطالعه میدانی تلقی میشود. در مطالعه میدانی محقق ابتدا موقعیت اجتماعی و یا مؤسسهای را در نظر میگیرد و سپس روابط بین نگرشها، ارزشها، ادراکات و رفتارهای افراد و گروههای موجود در موقعیت را مطالعه میکند. محقق هیچ‌وقت موقعیت مستقلی را دستکاری نمیکند(خاکی، 1386، 216).
تحقیقات بر حسب هدف به سه دسته بنیادی، کاربردی و تحقیق و توسعه تقسیم می‌شوند. در تحقیقات بنیادی هدف اساسی آزمون نظریه ها، تبیین روابط بین پدیده ها و افزودن به مجموعه دانش موجود در یک زمینه خاص است. در تحقیقات کاربردی هدف توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است و در تحقیقات توسعه ای هدف اساسی تدوین یا تهیه برنامه ها، طرح ها و امثال آن است (خاکی، 1384).
این تحقیق از نظر دسته‌بندی تحقیقات بر اساس هدف آن‌ها، یک تحقیق کاربردی محسوب می‌شود. دلیل آن هم این است که با استفاده از مدل تحلیلی تحقیق، به بررسی عوامل موثر بر انگیزه و نگرش دانشجویان در استفاده از SMS می پردازد، و می‌تواند به منظور کاربرد دانش تبلیغات، در زمینه بکارگیری یافته های تحقیق ، برای تدوین استراتژی های تبلیغات مورد استفاده قرار گیرد.
بر مبنای روش جمع‌آوری اطلاعات، تحقیقات در سه دسته جای می‌گیرند؛ اکتشافی، توصیفی و یا آزمون فرضیه. زمانی یک پژوهش به صورت اکتشافی انجام می‌شود که در مورد وضعیتی که با آن روبرو هستیم اطلاعات و آگاهی زیادی نداریم یا اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه مسائل مشابه یا موضوعات پژوهشی در گذشته حل شده‌اند در اختیار نداریم. بررسی توصیفی به منظور تعیین و توصیف ویژگی‌های متغیرها در یک وضعیت انجام می‌شود. مطالعاتی که متضمن آزمون فرضیه است، معمولاً تلاش می‌کنند تا ماهیت روابط خاصی را تبیین کنند یا تفاوت‌هایی بین گروه‌ها یا استقلال دو عامل یا بیشتر در یک وضعیت را تبیین کنند (دانایی فرد و همکاران ، 1383).
بر اساس نحوه گردآوری داده ها، تحقیق حاضر از نوع پیمایشی می‌باشد که عوامل موثر بر انگیزه و نگرش دانشجویان را در قالب یک مدل تشریح می‌کند.
3.3) مدل مفهومی تحقیق
با توجه به عنوان تحقیق ویافته های موجود در ادبیات موضوع در خصوص عوامل موثر بر انگیزه دانشجویان در استفاده از SMS تبلیغاتی ، مدل مفهومی تحقیق ارائه شده که در ادامه اجزای آن مشروح میگردد.
1.3.3) متغیرهای مستقل
انگیزه استفاده از SMS
راحتی
مشارکت اجتماعی
اجتناب
ارتباطات شخصی
دلایل اقتصادی