بین ساختار سازمانی وتحلیل رفتگی شغلی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک رابطه معناداری وجود دارد.
1-6-2. فرضیه های فرعی تحقیق
بین پیچیدگی و تحلیل رفتگی شغلی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک رابطه معناداری وجود دارد.
بین رسمیت و تحلیل رفتگی شغلی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک رابطه معناداری وجود دارد.
بین تمرکز و تحلیل رفتگی شغلی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک رابطه معناداری وجود دارد.
1-7. قلمرو تحقیق (زمان، مکان، موضوع)
حوزه ومحدوده شمول تحقیق، معمولاَ در سه بعد زمانی،مکانی وموضوعی،مورد اشاره قرار می‌گیرد، در تحقیق حاضر نیز به تر تیب زیر قلمرو سه گانه معرفی وتببین شده اند:
قلمرو زمانی: به لحاظ زمانی این تحقیق از بهار 1393 شروع شده وادامه خواهد داشت.
قلمرو مکانی: قلمرو مکانی تحقیق، ستاد شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک می باشد.
قلمرو موضوعی: از نظر موضوعی به تبیین رابطه ساختار سازمانی با تحلیل رفتگی شغلی کارکنان شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک می پردازد.
1-8. تعیین متغیر های تحقیق
متغیر یک معیار جامع است که بدان وسیله تغییر در فراوانی، شدت یا هردوی آنهارا اندازه گیری می کند، به بیان دیگر متغیر ها شرایط یا خصایصی هستند که محقق آنها را کنترل، دستکاری یا مشاهده می کند، عاملی که باعث تغییر متغیر وابسته می شود را متغیر مستقل یا ملاک گویند و متغیر وابسته یا پیش بین نیز پاسخی است که تحت تاثیر یک متغیر مستقل قرار می گیرد(رابینز، 2001). در تحقیق حاضر متغیر مستقل ومتغیر وابسته به ترتیب ساختار سازمانی و تحلیل رفتگی شغلی به شمار می آیند.
1-9. تعاریف مفهومی متغیر های تحقیق
1-9-1. ساختار سازمانی (متغیرمستقل)
ساختار سازمانی به عنوان پیکره و قالب فعالیتها ، نقش اساسی در چگونگی کارامدی سازمانها بر عهده دارد. سازمانها با تعیین اهداف ، فرایند تحقق آنها را در چارچوبهای ساختاری طراحی و پیگیری می نمایند. ساختار به منزله تدارک وسایل از سوی یک سازمان برای رسیدن به مقصد و اهداف تعیین شده می باشد. (ساکی 88) الوانی معتقد است که ساختار ، ترتیبات عناصر مختلف یک سازمان را در نیل به اهداف ، مشخص می سازد می توان آن را به صورت مجموعه ای از قواعد و ضوابط در نظر گرفت که روابط و موقعیتهای اجزا را معین می کند و آنها را برای رسیدن به هدف هماهنگ می سازد ( ساکی 1388).
بعد پیچیدگی ساختار سازمانی: پیچیدگی حدود تفکیک سازمان را نشان می دهد ، همچنین به میزان تخصص گرایی ، تقسیم کار و تعداد سطوح سلسله مراتب و محدوده و پراکندگی جغرافیایی واحدهای سازمانی اشاره دارد (رابینز 2001).
بعد رسمیت ساختار سازمانی: بعد رسمیت ، حدی است که یک سازمان برای جهت دهی به رفتار کارکنانش به قوانین و مقررات و رویه ها متکی است. میزان رسمیت یک سازمان را
می توان از طریق مشاهده نسبت مشاغلی که طبق مقررات و دستورالعمل ها عمل می کنند ، تشخیص داد. (مورهد و گریفین (1374) آزادی عمل مدیران با حرکت به طرف سطوح بالای سلسله مراتب بیشتر می شود. بنابراین رسمیت با سطوح سازمانی رابطه معکوس دارد (مینتزبرگ 979 ، 161-80 1 ).
بعد تمرکزساختار سازمانی: منظور از تمرکز جمع شدن اختیارات در سطوح عالی مدیریت و عدم تمرکز واگذاری اختیارات به سطوح پایین تر است. میزان تمرکز با توجه به تعداد اعضای موجود در سازمان و نوع و میزان مشارکت آنان در تصمیمات راهبردی تعریف می شود. (فیضی، 1376). سه مولفه پیچیدگی ، رسمیت و تمرکز با یکدیگر در ارتباط اند . مدارک و شواهد دلالت بر وجود رابطه معکوس بین تمرکز و پیچیدگی دارد. وقتی ساختار سازمانها بررسی می شوند ، معمولا پیچیدگی بالا با عدم تمرکز همراه است. رابطه رسمی بودن با تمرکز مبهم و نامعلوم است . رسمیت زیاد می تواند با یک ساختار متمرکز یا با یک ساختار غیر متمرکز همراه باشد ( رابینز، 2001).
1-9-2. تحلیل رفتگی شغلی (متغیر وابسته)
نظریه پردازان معتقدند،تحلیل رفتگی شغلی با خستگی عاطفی شروع می شود.کارکنانی که دچار خستگی عاطفی می شوند، نمی توانند از عهده تقاضاهای شغلی خود برآیند، لذا انرژی خود را برای انجام کار و برخورد مناسب با مشتریان از دست می دهند(اُبرین،2010).خستگی عاطفی نشان دهنده تخلیه عاطفی بلند مدتی است که در ارتباط با فعالیت های کاری دشوار تجربه می شود(مونتا،2010). آن همچنین، نشان دهنده خستگی جسمی و عاطفی بوده و به عنوان اولین مرحله و پایه تحلیل رفتگی شغلی، مورد پذیرش قرار گرفته است. خستگی عاطفی عمدتا مربوط به فشارهای کاری است و بیشتر در میان کارکنانی که ارتباط چهره به چهره زیادی با دیگران دارند، مشاهده می شود.فرد به خاطر خستگی عاطفی، فکر می کند دیگر اثربخشی ندارد و نمی تواند به افرادی که قبلا خدمت رسانی می کرده، پاسخگو باشد؛ و رفتن به سر کار را ، نوعی شکنجه می پندارد؛ و به خاطر اینکه فکر می کند قادر نیست کارش را بیش از یک روز پوشش دهد؛ احساس تنش و خستگی می کند(فدایی و دمیر،2010).
1-10. تعاریف عملیاتیمتغییر های تحقیق