موارد ذیل از کاربردهای عمده در زمینه خدمات مالی بی سیم است ( 2001,Durlacher,2002 Naughton,2000 Bernardis,2000 Tan and Teo )
2.2.4.5.2) بانکداری بی سیم :
بانکداری بی سیم زیر مجموعه ای از بر خط ( Online ) است که بیش از 95% بانک های اروپا در حال حاضر این خدمت را ارایه می دهند،انگیزه عمده از سوی بانکها برای ارایه چنین خدمتی داشتن یک کانال توزیع دیگر و البته موثرتر و همچنین کاهش هزینه های عملیاتی است. تجربه های موجود در زمینه بانکداری بر خط کابلی حرکت به سمت شبکه بی سیم را راحت تر ساخته است،خدماتی که تاکنون از طریق بی سیم ارایه گردیده است عبارتند از: ارایه اطلاعات کلی نرخ بهره ،نرخ ارز و … ،ارایه اطلاعات شخصی ( مرور آخرین معامله صورت حساب های اعتباری و…. ) و انجام معاملات انتقال سرمایه و … .
کارگزاری بی سیم ( Mobile Broking ):
امکان دریافت اطلاعات به لحظه قیمت سهام و معامله بر خط آن ها در هر زمان و در هر مکان سبب ایجاد ارزش بسیاری برای کارگزاران حرفه ای و حتی افراد حقیقی ( که در بازار بورس به خرید و فروش سهام اشتغال دارند ) شده است.
قبض های پرداخت بی سیم ( Mobile e-Bill ): هم اکنون در بعضی از کشورها از جمله فنلاند مردم قبوض پرداخت خدمات آبونمان شده شان را از طریق شبکه بی سیم و ایجاد ارزش برای مشتری،سبب کاهش هزینه های صدور و پست این قبوض برای ارایه دهنده خدمات خواهد شد.
پرداخت حقوق ( Mobile e-Salary ) : هم اکنون در تعدادی از شرکت های اروپایی،کارمندان فیش حقوقی خود را از طریق تلفن های همراه خود دریافت می کنند و در نتیجه دیگر نیازی به تولید فیش های حقوق کاغذی و عرضه آن ها نیست.
خرید بی سیم ( Mobile Shopping ) :
بسیاری از محصولات که در حال حاضر از طریق اینترنت کابلی خرید و فروش می شود،از طریق شبکه بی سیم نیز قابل معامله اند ( Mobile Retailing ) . در مورد خدمات نیز وضع به همین گونه است از جمله خدمات می توان به خرید بلیط ( Mobile Ticketing )،حراجی ها ( Mobile Auctions )، رزرواسیون هتل، رستوران و… ( Mobile Reservations )، ارایه کارت های تبریک ( Mobile Postcard ) اشاره کردBurman,2001.Tan and teo Durlacher,2002 ) )
از طریق شبکه بی سیم ( Mobile Advertising ) : یک نظریه پر طرفدار وجود دارد که اینترنت سیار همچون اینترنت کابلی وابسته درآمدهای تبلیغات نخواهند بود و طرفداران این نظریه،علت آن را صفحه نمایشگر کوچک تلفن های همراه و امکانات گرافیکی محدودآن می دانند. اما نوع جدیدی از تبلیغات مبتنی بر مدیریت ارتباط با مشتری و ارتباط یک به یک با مشتری در حال شکل گرفتن است. که نیاز چندانی به امکانات گرافیکی و نمایشگرهای بزرگ ندارد. گردانندگان شبکه بی سیم و یا ارایه دهنده خدمت ( Service Provider ) با استفاده از اطلاعات دموگرافیک شخص و بر اساس الگوهای تماس او،پورتفوی اطلاعاتی اش را ایجاد می کنند.
علاوه بر این،مشتری نیز با در اختیار داشتن یک ورودی سیار ( Mobile Handset ) گردانندگان شبکه را از نیازها و اولویت های خود آگاه می گرداند و به این ترتیب پورتفوی خود را تکمیل می کند. این مجموعه اطلاعات این امکان را برای مشتری فراهم خواهد کرد که با توجه به محل حضورش اطلاعات و خدمات مطابق میل خود را دریافت دارد (Chamberlain,2000 Durlacher2002,Tan and,2001, )
فروشندگان، زمانی که مشتریان هدف در محدوده فیزیکی شان باشند می توانند به آنان دست یابند به عنوان مثال مردمی که نزدیک به یک رستوران غذای ژاپنی هستند،پیغامی در خصوص دعوت به یک ناهار ویژه دریافت می کنند. البته این مردم به این علت انتخاب شده اند که اولا” نزدیک آن رستوران خاص بوده اند و ثانیا” آن مردم ، غذای ژاپنی را به عنوان غذای مورد علاقه شان از طریق ورودی تلفن سیار خود اعلام کرده بودند. با توجه به افزایش استفاده کنندگان شبکه بی سیم ملاحظه می گردد که چه تحول عظیمی در مدیریت ارتباط با مشتری ( CRM ) و بازاریابی و تبلیغات در حال تحقق است.
مدیریت اطلاعات پویای بی سیم ( Dynamic Information Management Mobile ) : از آنجا که مهم ترمینال های سیار،ابزار ذخیره سازی مطمئنی برای اطلاعات مهم می باشند،با به روز نگه داشتن اطلاعات آن ها می توان از این ترمینال ها به عنوان یک پایگاه داده های شخصی استفاده کرد. از جمله کاربری های در این زمینه می توان به کارت عضویت بی سیم ( Mobile Membership ) اطلاعات پزشکی بی سیم ( Medical Record Mobile ) و ( در اینده ای نه چندان نزدیک ) رویداد بی سیم ( Mobile Passport ) اشاره کرد ( toi,2001. Durlacher,2002. Brown,2002. Tan and ).
3.2.4.5.2) اطلاع رسانی بی سیم ( Mobile Information provisioning ) :
اطلاعات مختلفی از طریق شبکه بی سیم قابل ارایه به مشتریان است از جمله اخبار عمومی ( اتفاقات روز،تیتر اخبار،دمای هوا و … ) اخبار ورزشی ( برنامه های بازی های فوتبال،اسب دوانی و … )،اطلاعات مسافری ( برنامه های زمان بندی قطار،اتوبوس،هواپیما،زمان های تاخیر وسایط حمل و نقل عمومی، تاکسی ها،هتل ها و …) ( Tan and Toi,2001. Brown,2002. Durlacher,2002. Naughton,2000. )Bernardis,2000 ))- سرگرمی های بی سیم ( Mobile Entertainment ) :
از جمله کاربردهای در این زمینه می توان به بازی بی سیم ( Mobile Gaming ) و موسیقی بی سیم ( Mobile Music )، فیلم بی سیم ( Mobile Video ) اشاره کرد ( Brown,2002. Durlacher,2002.Tan and Toi,2001 )-
3.4.5.2) کاربردهای تجارت بی سیم در حوزه کسب و کار:
فرآیندهای مختلفی در سطح کسب و کار با استفاده از قابلیت های تکنولوژی های بی سیم موثرتر و کاراتر از گذشته شده اند و یا خواهند شد. موارد ذیل بر اساس این فرآیندها توسعه داده شده و یا در حال توسعه اند Tan and toi,2002. Durlacher,2002 ). )
1.3.4.5.2) ارسال وظایف ( Job Dispatch ) :