ملک پور، مریم (1385) در تحقیقی با عنوان بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مهارت‌های مدیران مؤثر در سازمان مدیریت سازمان برنامه‌ریزی استان فارس نشان داد که بین خرده مقیاس‌های هوش هیجانی و مهارت‌های مدیران مؤثر رابطه معناداری وجود دارد.
الوانی و ده بیگی (1386) تحقیقی تحت عنوان (تأثیر آموزش هوش عاطفی بر کیفیت خدمات شعب بانک ملت) انجام داده‌اند. نتایج نشان داد که میزان هوش عاطفی کارکنان و کیفیت خدمات در شعب مورد آزمایش افزایش‌یافته است. درنهایت چنین نتیجه گرفتند که بانک‌های دولتی تیران با سرمایه‌گذاری روی ارتقای سطح هوش عاطفی کارکنانشان می‌توانند کیفیت خدمات خود و درنتیجه میزان رضایت شهروندان را افزایش دهند.
کشتگر عبدالعلی (1387) در تحقیقی با عنوان بررسی رابطه بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی نشان داد که هوش هیجانی با تعهد سازمانی کارکنان دارای رابطه معنی‌داری است. از بین این ابعاد هوش هیجانی (خودآگاهی عاطفی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط) نیز مدیریت روابط بیشترین تأثیر را بر تعهد سازمانی نشان داد. در پایان، برای افزایش تعهد سازمانی از طریق افزایش سطح هوش هیجانی، پیشنهادی به مدیران ارائه شد.
امیرزاده خاتونی، ماندانا (1387) در تحقیقی با عنوان بررسی رابطه میان هوش هیجانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان کارخانه بخش خصوصی در شهر شیراز نشان داد که رابطه میان هوش هیجانی و رضایت شغلی، هوش هیجانی و تعهد سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی معنادار است.
نقی زاده و همکاران (1388) در تحقیقی با عنوان بررسی رابطه میان هوش هیجانی با تنش شغلی در مدیران و کارکنان بیمارستان‌های آموزشی، نشان دادند که تفاوت معنی‌داری در میزان هوش هیجانی و تنش شغلی در دو جنس مشاهده شد، همچنین رابطه معکوس معنی‌داری بین هوش هیجانی با تنش شغلی مشاهده گردید. مؤلفه‌های هوش هیجانی، به‌ویژه خودآگاهی، همدلی، خود انگیزی در پیش‌بینی تنش شغلی نقش معنی‌داری داشت.
زارع پور و مرتضی نژاد (1388) در تحقیقی با عنوان بازاریابی ارتباطی، تأثیر هوش عاطفی (هیجانی) و اعتماد بر عملکرد بانک‌ها نشان دادند که افزایش آگاهی روسای شعب از عواطف خودشان و چگونگی درک و عمل بر اساس عواطف دیگران به شکلی مطلوب که بر کار آیی مالی ایشان تأثیر دارد.
بنی‌هاشمیان و مؤذن (1389) در تحقیقی با عنوان رابطه سبک رهبری و هوش هیجانی مدیران و اثر آن بر رضایت شغلی کارکنان نشان دادند که بین هوش هیجانی مدیران و سبک رهبری آن‌ها و بین سبک رهبری مشارکتی مدیران و رضایت شغلی کارکنان رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. همدلی، انگیزش بالا و اعتمادبه‌نفس ازجمله ویژگی‌های هوش هیجانی و سبک رهبری مشارکتی است که باعث بالا رفتن میزان عزت‌نفس، انگیزش و رضایت شغلی کارکنان می‌شود.
شیرزاد خان (1389) در تحقیقی با عنوان هوش هیجانی ابزاری کارآمد در مدیریت و رهبری سازمانی نشان داد که پیشرفت حرفه‌ای سازمانی با مشاهده مفاهیم هوش عاطفی مرتبط با توسعه رهبری آغازشده است. ارزش خودآگاهی و خود مدیرتی، ایجاد روابط، دریافت شهودی و عوامل احساسی در زندگی کاری غیرقابل‌تردیدند. در این زمینه یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های شخصیتی که می‌تواند به رهبران و مدیران کمک کند، هوش هیجانی است.
احمد نژاد و همکاران (1390) در تحقیقی با عنوان بررسی رابطه بین هوش هیجانی و کیفیت زندگی کاری با سازگاری شغلی در بین معلمان رسمی و حق‌التدریس مقطع ابتدائی شهرستان سردشت در سال تحصیلی 90-89 نشان دادند که بین هوش هیجانی و کیفیت زندگی کاری، بین کیفیت کار و سازگاری شغلی معلمان رسمی و معلمان حق‌التدریس رابطه معنی‌داری وجود دارد. همچنین در معلمان رسمی بین هوش هیجانی و کیفیت زندگی کاری رابطه معنادار وجود دارد ولی در بین معلمان حق‌التدریس چنین رابطه‌ای مشاهده نشد. درحالی‌که مؤلفه‌های هوش هیجانی پیش‌بینی کننده مناسبی برای سازگاری شغلی معلمان نیستند.
تحقیقات روان‌شناسانی، مثل گاردنر، سالوی، مایر، بارون، گلمن و … نشان‌ می‌دهد که هوش هیجانی در حیطه‌های زیادی کار آیی دارد. ازجمله‌ این حیطه‌ها می‌توان به حیطه‌های روابط درون فردی (خودشناسی و خودشکوفایی)، روابط برون فردی (روابط اجتماعی) ازدواج، خانه و روابط خانوادگی، تربیت فرزند، آموزش و یادگیری، سلامت فکر و شخصیت (بهداشت روانی و اختلالات روانی)، روان‌شناسی، پزشکی و سلامت جسمانی، روان‌پزشکی، مشاوره و راهنمایی، کار و اشتغال، مدیریت سازمانی و صنعتی، پیشرفت اقتصادی، رهبری جامعه و … اشاره کرد.
با توجه به مواردی که به‌عنوان پیامدهای هوش هیجانی مطرح شد مشخص می‌شود که هوش هیجانی بر عوامل زیر تأثیر می‌گذارد.
شکل 2-3 نقشه ادبیات پژوهش در باب پیامدهای هوش هیجانی
2-6- مدل مفهومی پژوهش
مدل مفهومی یا چارچوب نظری، بنیانی است که تمامی پژوهش بر آن استوار است. لذا، بر اساس مطالعه مبانی نظری و نتایج حاصل از مطالعه تحقیقات پیشین و با استفاده از مدل (کاتز و هری، 2014) که در شکل زیر نشان داد شده است به بررسی روابط بین متغیرها می‌پردازیم.مدیریت احساسات خود
ادراک احساسات
مدیریت احساسات دیگران
استفاده از احساسات
ارزش ایمنی
ارزش نوع‌دوستی