1-10-1.تعریف عملیاتی تحلیل رفتگی شغلی
بنابراین به لحاظ عملیاتی در این تحقیق، منظور از تحلیل رفتگی شغلی نمره ای از 25 سئوال پرسشنامه تحلیل رفتگی شغلی در آزمون استفاده شده درپرسشنامه تحقیق، کسب
می کند.
1-10-2. تعریف عملیاتی ساختار سازمانی
جهت گردآوری اطلاعات مرتبط باساختار سازمانی از پرسشنامه استفاده می شود. این آزمون دارای سوالات وبراساس طیف لیکرت طراحی می شود وابعاد ارائه شده برای ساختار سازمانی عبارتند از:
1- پیچیدگی: متوسط 7سئوال مربوط به بعد پیچیدگی در پرسشنامه ساختار سازمانی نمره متغیر پیچیدگی را مشخص می کند .
2- رسمیت: متوسط 10سئوال مربوط به بعد رسمیت در پرسشنامه ساختار سازمانی نمره متغیر رسمیت را مشخص می کند .
3- تمرکز: متوسط 8سئوال مربوط به بعدتمرکز ساختار سازمانی در پرسشنامه ساختار سازمانی نمره متغیر تمرکز را مشخص می کند .
فصل دوم
ادبیات تحقیق
بخش اول: ساختار سازمانی
ساختار سازمانی چارچوب عمل و حرکت مدیران در افزایش کیفی و سرعت توسعه ی سازمان به سمت رسالت و اهداف تعیین شده در محیط ناپایدار و متلاطم کنونی است و می توان آن را راهنمای عمل و عامل یا مانع توفیق مدیران دانست (فروغی اصلی،1380،2).
2-1-1. سازمان
سازمان پدیده ای اجتماعی به شمار می آید که به طور آگاهانه هماهنگ شده و دارای حدود و ثغور نسبتاً مشخصی بوده و برای تحقق هدف یا اهدافی، براساس یک سلسله مبانی دائمی فعالیت
می کند (الوانی و دانایی فرد،1379،21).
سازمان ها چه کوچک چه بزرگ دارای 3 ویژگی هستند:
الف) از مردم تشکیل یافته اند.
ب) برای دست یابی به اهدافی به وجود آمده اند.
ج) نیازمند اعمال محدودیت هایی بر رفتار اعضا خود می باشند (پسران قادر،1371،85).
بررسی پدیده پیچیده ای نظیر سازمان، نیازمند بهره گیری از روش های پیچیده است. با توجه به این که افراد شاغل در سازمان های دارای ساختار مناسب، کارآتر و راضی ترند، اهمیت سازمان و روش های سازماندهی بیشتر مدنظر قرار می گیرد.مدیران در سیستم های سازمان یافته، زمان کمتری را صرف سازماندهی می کنند و فقط بخشی از وقت خود را به آن اختصاص می دهند، در حالی که اگر حوزه کار مدیر، از سازماندهی مطلوبی برخوردار نباشد، او مجبور خواهد بود که زمان زیادی را مصروف رسیدگی به مسائل ناشی از سازماندهی نامناسب کند (فروغی اصل،1380،34).
2-1-2.سازماندهی
سازماندهی فعالیتی است که به صورت دوره ای انجام می شود (نه به طور مستمر و روزانه). به این ترتیب که با بروز مسائل جدید در سازمان، ضرورت تجدیدنظر در ساخت سازمانی مورد تأیید قرار می گیرد و مدیران در مورد این ضرورت به پیمایش می پردازند و سعی می کنند که تغییرات مطلوبی را در ساخت سازمانی موجود ایجاد کنند. به این ترتیب فقط در صورت بروز مشکل جدید یا تغییر راهبردهای سازمان، برای تغییر و اصلاح ساخت سازمانی اقدام می شود. در واقع نوع مسائل سازمانی و میزان و شدت آن مسائل، به نوع سازمان و سیر تکاملی آن بستگی دارد (فلاح همت آبادی،1382،12).