بحث، نتیجه گیری و پیشنهادات
مرحله هشتم
نمودار ۳ـ۱ : فرایند تحقیق
۳-۳- روش و طرح تحقیق
غالب مطالعات تحقیقی یک روش یا استراتژی را نشان می دهد که به سادگی قابل تشخیص است و شامل رویه های مشترک خاصی مانند بیان مساله، جمع آوری اطلاعات و نتیجه گیریاند. جزئیات این رویه های خاص تا حدود زیادی با روش تحقیق معین می شود. هر یک از این روش ها برای پاسخگویی یک نوع مسئله مناسب هستند(سکاران،۱۳۸۱: ۱۰۲). انتخاب روش تحقیق بستگی به هدفها و ماهیت موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن دارد.
بر مبنای موضوع و هدف تحقیق حاضر از نوع کاربردی و بر مبنای روش یک تحقیق پیمایشی می باشد، چرا که تحقیقات کاربردی با بهره گرفتن از زمینه و بستر شناختی و معلوماتی که از طریق تحقیقات بنیادی فراهم شده، برای رفع نیازمندی های بشر و بهبود و بهینه سازی ابزارها، روش ها و الگوها در جهت توسعه رفاه و آسایش و ارتقای سطح زندگی انسان مورد استفاده قرار می گیرند(کامپنهوند،۱۳۸۶: ۵۱). در تحقیقات پیمایشی، محقق علاوه بر تصویر سازی آنچه هست به تشریح و تبین دلایل چگونه بودن و چرایی وضعیت مسئله و ابعاد آن می پردازد که این کار از طریق جستجو در ادبیات و مباحث نظری تحقیق و تدوین گزاره ها و قضایای کلی موجود دربازه آن انجام می شود. هدف از این نوع تحقیق درک الگوهایی پیچیده رفتاری از طریق مطالعه تأثیرگذاری بین این الگوها و متغیرهای که فرض می شود بین آنها رابطه وجود دارد، می باشد. این روش تحقیق مخصوصا در شرایطی مفید است که هدف، کشف اثرگذاری بین متغیرهایی باشد که در مورد آنها تحقیقاتی انجام نشده است.
۳-۴- جامعه آماری
جامعه آماری، تمامی عناصر تحت بررسی است که به گروه تعریف شدهای تعلق دارد یا به عبارتی یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحد ها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشد(کامپنهوند،۱۳۸۶: ۱۷۷). از آنجا که جوامع آماری از حجم و وسعت جغرافیائی زیادی برخوردارند و امکان مراجعه محقق به تمام آنها میسر نمیباشد، و ناگزیر به انتخاب جمعی از آنها به عنوان نمونه و تعمیم نتایج آن به جامعه مورد مطالعه هستند، بنابراین محقق راه نمونه‌گیری را انتخاب می‌کند. نمونه عبارتست از تعدادی از افراد جامعه که صفات آنها با صفات جامعه مشابهت داشته، معرف جامعه بوده و از تجانس و همگنی با افراد جامعه برخوردار باشد. این تحقیق علمی با هدف بررسی سرمایه اجتماعی و تأثیر آن بر مدیریت دانش در کارکنان بانک ملت استان فارس انجام می‌شود. میتوان جامعه آماری را برای تحقیق حاضر به شرح ذیل بیان نمود.”جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان لامرد می باشد”.
۳-۵- نمونه آماری
از آنجا که جوامع آماری از حجم و وسعت جغرافیائی زیادی برخوردارند و امکان مراجعه محقق به تمام آنها میسر نمیباشد، و ناگزیر به انتخاب جمعی از آنها به عنوان نمونه و تعمیم نتایج آن به جامعه مورد مطالعه هستند، بنابراین محقق راه نمونه‌گیری را انتخاب می‌کند. نمونه عبارتست از تعدادی از افراد جامعه که صفات آنها با صفات جامعه مشابهت داشته، معرف جامعه بوده و از تجانس و همگنی با افراد جامعه برخوردار باشد. لذا محقق برای گردآوری داده ها جهت تصمیمگیری در خصوص فرضیات تحقیق اقدام به نمونهگیری کرده و سپس نتایج حاصله را با سطح اطمینان ۹۵ درصد به جامعه تعمیم داده است.
تعیین حجم نمونه یکی از اساسیترین و مشکل‌ترین گامهای هر تحقیق میدانی بوده و دقت در تعیین حجم نمونه متضمن صحت تعمیم و نتیجه‌گیری می‌باشد. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای برای تعیین نمونه آماری مورد نظر استفاده گردیده است. بدین صورت که از جامعه آماری که ۸۰۰ نفر می باشد بر اساس جدول مورگان تعداد ۳۰۰ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیده است.
۳-۶- ابزارهای گردآوری داده ها
داده های این پژوهش با بهره گرفتن از ابزارهای ذیل جمع آوری شده است:
مطالعات کتابخانه ای: شامل کتب، مقالات، مجلات، گزارشات تحقیقی، مدارک و اسناد موجود و نیز استفاده از اینترنت
پرسشنامه: در این تحقیق از دو پرسشنامه سرمایه اجتماعی و پرسشنامه بهسازی سازمانی استفاده شده است. سرمایه اجتماعی در این تحقیق بر مبنای پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی پوتنام(۲۰۰۲) با ابعاد درونی سرمایه اجتماعی شامل هنجارها، عقاید دینی و اعتماد و ابعاد بیرونی شامل شبکه، مشارکت و قانون مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته است. برای سنجش بهسازی سازمانی نیز پرسشنامه بهسازی سازمانی(عطافر و صلح نیا، ۱۳۸۸) استفاده شد، که مشتمل بر ۳۱ گویه می باشد. پرسشنامه های مذکور پس از تعیین روایی و پایایی در اختیار نمونه آماری قرار گرفت.
۳-۷- روایی و پایایی ابزار جمع آوری داده ها
مفهوم اعتبار یا روایی به این سوال پاسخ میدهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد. بدون آگاهی از روایی ابزار اندازه گیری نمیتوان به دقت دادههای حاصل از آن اطمینان داشت(کامپنهوند،۱۳۸۶ :۱۶۸). روش های مختلفی برای تعیین روایی ابزار اندازه گیری وجود دارد. یکی از این روشها روایی محتوا است. روایی محتوا اطمینان میدهد که ابزار مورد نظر به تعداد کافی پرسشهای مناسب برای اندازه گیری مفهوم مورد سنجش را در بر دارد. به بیان دیگر، روایی محتوا نشان میدهد که ابعاد و عناصر یک مفهوم تا چه حد تحت پوشش دقیق قرار گرفته است. روایی ظاهری، یک شاخص ابتدایی و حداقل برای روایی محتوا به حساب میآید. این نوع روایی نشان میدهد که عناصر مورد سنجش به طور ظاهری توانایی اندازه گیری مفهوم ما را دارند. در این پژوهش برای بررسی روایی پرسشنامه ابعاد شغلی از روایی ظاهری استفاده شده است. بدین‌صورت که پرسشنامه به تعدادی از صاحب نظران و اساتید مربوطه از جمله استاد راهنما و مشاور داده شد و از آنها در مورد هر سؤال نظرخواهی گردید که به اتفاق پرسشنامه را تأیید نمودند. پایایی ابزار تحقیق با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. یکی از روش های محاسبه قابلیت پایایی، ضریب آلفای کرونباخ[۲۰] می‌باشد که برای محاسبه آن ابتدا باید واریانس نمرات هر سؤال پرسشنامه و واریانس کل آزمون را محاسبه کرد و سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آن را محاسبه نمود (سرمد و همکاران، ۱۳۸۶).
= ضریب آلفای کرونباخ

یکی دیگر از مطالب سایت :
طبقه بندی هدفهای آموزشی، طبقه بندی هدفهای آموزشی

k= تعداد سؤال های پرسشنامه
= واریانس مربوط به سوال i ام
= واریانس کل آزمون
۳-۷-۱- روایی
روایی آزمون عبارت است از توانایی ابزار مورد نظر در اندازه گیری صفت که آزمون برای اندازه گیری آن ساخته شده است(سکاران،۱۳۸۱ :۱۲۹). در این پژوهش روایی ظاهری و روایی محتوای به شرح زیر برقرار میباشد. روایی ظاهری به این معنی است که پرسشنامه حداقل دارای روایی به صورت ظاهری میباشد و روایی محتوای در این حالت کمیت و کیفیت سوالات میباشد. به منظور ارزیابی و حصول اطمینان منطقی از روایی پرسشنامه علاوه بر استفادههای پیش گفته از معیارها و منابع گوناگون که خود دلیلی بر روایی بالای آن دارد، از نظرات اصلاحی صاحب نظران و خبرگان مدیریت استفاده شده است.
۳-۷-۲- پایایی
پایایی یک وسیله اندازه گیری عمدهتا به دقت نتایج حاصل از آن اشاره میکند و از جمله دقت، اعتماد پذیری، ثبات و تکرار پذیری نتایج آن و یا پایایی تداوم و ثبات اندازه گیری در مشاهدات یا اندازه گیری مکرر در آزمون های مشابه را بیان می کند. در تعیین پایایی پرسشنامه ها با تاکید بر همسانی درونی از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شده است. در این روش اجزا یا قسمتهای آزمون برای سنجش ضریب پایایی آزمون به کار میرود. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای پرسشنامه سرمایه اجتماعی برگشتی ۷۸۷/۰ میباشد. و از آنهای که ضریب آلفای محاسبه شده بزرگتر از ۷/۰ است ابزار گردآوری داده ها، پایایی قابل قبولی دارد همچنین ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه بهسازی سازمانی نیز ۸۶۵/۰ محاسبه شده است که نمایانگر پایایی مطلوب پرسشنامه مذکور می باشد.
جدول ۳-۱- ضریب آلفای کرونباخ و پایایی پرسشنامه های تحقیق

یکی دیگر از مطالب سایت :
تهیه ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک، ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  fotka.ir  مراجعه نمایید.

مولفه سوالات مربوطه تعداد سوالات آلفای کرونباخ
هنجارها سوالات ۱الی۵ ۵ ۷۲۸/۰