2-2-13-1 فناوری‌های پرداخت بی سیم
فناوری بی سیمبه تکنولوژی ارتباطی اطلاق می شود که در آن از امواج رادیویی و مادون قرمز به جای سیم و کابل ، برای انتقال سیگنال بین دو دستگاه استفاده می شود.از میان این دستگاه ها می توان پیغامگیرها، تلفن های همراه، کامپیوتر های قابل حمل، شبکه های کامپیوتری، دستگاه های مکان یاب، سیستم های ماهواره را نام  برد. دستگاه‌های سیار، رایانه‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی مربوط به بخش مهمی در زندگی دیجیتالی ما تبدیل شده‌اند. ارسال داده بی‌سیم دارای برتری بالایی برای اهداف تجاری و شخصی است؛ که انعطاف‌پذیری و راحتی کاربران را عرضه می‌کند. با پرداختن به درخواست ها فناوری‌های گوناگون بی‌سیم ایجاد شده‌اند. امروزه گونه‌های مختلف فناوری‌ها در بازار جهانی بی‌سیم وجود دارد. ارتباط سیارفناوری جدیدی نیست؛ پخش تلویزیون و برنامه‌های رادیویی مدت زیادی است که از ارتباط بی‌سیم استفاده می‌کنند
2-2-13-2 فن آوری های سیستم پرداخت تجارت سیار
1-بلوتوث: بلوتوث می‌تواند در سامانه‌های پرداخت سیار پیاده‌سازی شود زیرا توان مصرفی پایینی را ارائه می‌کند. این مزیتی اساسی برای دستگاه‌های سیار است. هم‌چنین، صنعت نیمه‌رسانا برای تولید ریزتراشه‌های بلوتوث با قیمت پایین، فعالیت می‌کند، که باعث افزایش دستگاه‌های بلوتوث در بازارهای جهانی شده‌است. این فرصت یکتایی را برای دستگاه‌های بلوتوث ایجاد کرده که در بازار نفوذ کنند و پذیرفته شوند. هم‌چنین یک موقعیت بازاری یکتا برای پرداخت سیار ایجاد کرده‌است. به علاوه، بلوتوث از روش( FHSS)[49] برای جلوگیری از تداخل استفاده می‌کند. که به سامانه‌های پرداخت در تامین سرویس قابل اطمینان کمک می‌کند
2- فناوری( RFID)[50]
یکی از جدیدترین فناوری‌هایی که کاربرد پرداخت آن نیز به سرعت در حال گسترش است،به مجموعه ای از فناوری ها که در آنان برای شناسایی خودکار افراد و اشیاء از امواج رادیویی استفاده می گردد ، RFID گفته می شود .  از روش های مختلفی برای شناسایی افراد و اشیاء استفاده می شود. ذخیره شماره سریال منتسب به یک فرد و یا شی درون یک ریزتراشه که به آن یک آنتن متصل شده است ، یکی از متداولترین روش های شناسایی خودکار است . فناوری RFID است. سیستم اصلی RFID شامل سه قسمت است: یک آنتن، یک فرستنده و گیرنده و یک RF است . آنتن یک پل ارتباطی بین فرستنده و گیرنده است . فناوری RFID از امواج رادیویی به منظور شناسایی اشیاء استفاده می‌کند. یک سامانه عبارت است از یک برچسب حاوی یک آنتن و یک تراشه به همراه اطلاعاتی در مورد کالا یا اشیاء و هم‌چنین یک قرائت‌گر که دارای یک فرستنده و گیرنده رادیویی می‌باشد. کاربردهای اولیه این فناوری در بهبود کارایی سامانه های اطلاعاتی زنجیره‌های تامین و توسعه فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای بوده‌است(سها، 2004)[51]
لکن کاربردهای این فناوری در حال گسترش بوده، به طوری که در ردیابی کالا، افراد، و حفاظت از مناطق امن از RFID استفاده شده‌است. نگهداری تراکنش‌ها و خدمات پرداخت فناوری RFID نیز از جمله کاربردهای آن می‌باشد که در خریدهای خرد روزانه شهروندان به کار گرفته شده‌است( توربان ، 2008)[52]

منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است

  1. فناوری (NFC)[53]

تکنولوژی با زندگی روزمره ما در هم آمیخته، همیشه فناوری های جدید سعی دارد که سرعت انجام کار افزایش پیدا کند. تا افراد از وقت خود به خوبی استفاده کنند به همین منظور تکنولوژی NFC- نیز در جهت سرعت بخشیدن به پرداختها، گرفتن سریع اطلاعات مورد نیاز مورد استفاده قرار می گیرد. NFC- یک پروتکل ارتباطی بابرد کوتاه بین دووسیله است سه کاربردی که  NFC- ارائه می کند عبارتنداز: به اشتراک گذاری , هماهنگ سازی ودادوستد که دراین میان دادوستد از اهمیت بیشتری برخوردار است این تکنولوژی امروزه در اکثر کشورها برای پرداخت در فروشگاه ها، پرداخت بلیط مترو، قطار و اتوبوس استفاده می شود که فقط کافیست که گوشی موبایل خود را به دستگاه مورد نظر نزدیک کرده و خرید خود را انجام دهید. مهمترین ویژگی این سیستم نسبت به بلوتوث آن است که اطلاعات با سرعت بسیار بالایی نسبت به بلوتوث رد و بدل می شود.
از همین رو این فناوری با زیرساخت‌های موجود پرداخت غیرتماسی مورداستفاده در سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی و پرداخت‌های خرد سازگار می‌باشد. اساساً NFC با هدف استفاده در گوشی‌های تلفن همراه طراحی شده‌است. برای فناوری NFC-سه مورد استفاده اصلی وجود دارد.
تقلید کارتدستگاه NFC همانند کارت‌های غیرتماسی موجود رفتار می‌کند.
حالت قرائت‌گردستگاه NFC فعال بوده و برچسب غیرفعال RFID را می‌خواند، به عنوان مثال برای تبلیغات تعاملی
حالت شخص به شخصدو دستگاه NFC با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و تبادل اطلاعات می‌کنند. 
2-2-14پروتکل امن برای تجارت سیار
با ظهور و گسترش سریع دستگاه های تلفن همراه موقعیتها و چالشهای بسیاری برای موسسات مالی و اعتباری در ارائه خدماتشان ایجاد شده است. ارتباطات سیار در حال حاضر بازار قابل توجهی در سراسر جهان دارند. آمارهای بین المللی نشان می دهد که حجم بازار تجارت سیار تا سال 2009 به حدود 88 میلیارد دلار خواهد رسید. برای گسترش تجارت سیار، فروشندگان نیاز به شیوه های پرداخت امن و ضمانت شده برای محصولات وخدماتشان دارند وخریداران نیازمند محافظت در مقابل سوء استفاده از شماره حساب و اطلاعات مالیشان می باشند. در سالهای اخیر نرخ کلاهبرداریها در تراکنشهای مالی چندین برابر میانگین پیش بینی شده بوده است. بنابراین توجه به امنیت پرداخت در محیط موبایل اولین و مهمترین قدم برای جلب اعتماد مشتریان، فروشندگان و موسسات مالی در استفاده از این محیط و در نتیجه ظهور پتانسیل های آن می باشد. در این مقاله یک پروتکل امن برای پرداخت الکترونیکی بوسیله دستگاه های تلفن همراه پیشنهاد شده است. در این پروتکل سرویس پیام کوتاه به عنوان بستر ارتباطی مورد استفاده قرار گرفته است. پروتکل پیشنهادی علاوه بر اینکه با امکانات موجود شبکه تلفن همراه در ایران قابل پیاده سازی است، به گونه ای طراحی شده است که با پیشرفت قابلیت های شبکه تلفن همراه با کمترین تغییر همچنان قابل استفاده خواهد بود(موسی خانی و همکاران،1391)
با پیشرفت تکنولوژی یک تکامل منطقی در محیط تراکنش های مالی اتفاق افتاد. در ابتدا پرداخت ها به صورت رودررو نقداً، توسط چک و یا کارت های اعتباری انجام می شد. با گسترش شبکه های داده و اینترنت تراکنش های از راه دور، گسترش و محبوبیت بیشتری یافتند. با رشد نفوذ تلفن های همراه و توسعه تجارت سیار ، پرداخت سیار یک نیاز اجتناب ناپذیر برای پرداخت هزینه کالاها خواهد بود. این امر مستلزم پیاده سازی پروتکل های بی سیمی است که بتواند مکانیزم های پرداخت از راه دور را به خوبی روش های رودررو با استفاده از یک دستگاه واحد مدیریت نماید. دلائل زیادی وجود دارد که چرا یک تلفن همراه و سایر دستگاه های سیار مشابه آن  را باید به عنوان یک دستگاه پرداخت آینده در نظر گرفت. اول آنکه تعداد کاربران و استفاده کنندگان این دستگاه ها در حال حاضر نیز بسیار زیاد و قابل توجه است.(موسی خانی و همکاران،1391)
مشتریان همواره علاقمند به استفاده از روش های ساده، سریع، شخصی شده، امن و قابل استفاده در هر مکان و زمان هستند و دستگاه های سیار بدلیل راحتی استفاده، بلادرنگ بودن، عدم نیاز به پول نقد کاندید خوبی می باشند. البته نباید ریسک ها و مشکلات امنیتی موجود در این محیط را نادیده گرفت. آمارها نشان می دهد که در سال گذشته میلادی، تنها در کشور آمریکا ارزش کلاهبرداری های اینترنتی( 1457میلیون دلار بوده که با 4/2 درصد) رشد نسبت به سال گذشته بیش از نیمی از کل کلاهبرداری ها را دربرمی گیرد. براساس تحقیقات انجام شده توسط Forrester ، مسائل امنیتی مانع اصلی برای حدود( 52 درصد )کسانی است که هیچ نوع تراکنش تجاری با تلفن های همراه انجام نمی دهند. اعتماد مشتریان مهمترین اصل در موفقیت و گسترش یک راه حل پرداخت می باشد که باید قبل از هرچیز مورد توجه قرار گیرد و این اعتماد تنها با تکیه بر امنیت محصول پیشنهادی حاصل می شود. بنابراین تحقیقات کافی در زمینه امنیت برای پشتیبانی از برنامه های تجارت سیار به منظور گسترش و شکوفایی این صنعت در کشورمان ضروری به نظر می رسد( جاودان و فتحیان،1386)
2-2-14 چالشهای موجود در تجارت سیار
مسائل تجاری زیادی در رابطه با تبلیغات سیار وجود دارد که شناسایی آنها کمک فراوانی به حرفه افراد در استفاده از تبلیغات سیار می‌نماید. علاوه بر آن اشراف بر این مسائل در برنامه‌ریزی تجاری و یافتن راه‌حل‌ها از اهمیت زیادی برخودار است.
آگاهی از این مشکلات و پیشگام شدن در این صنعت ممکن است منجر به دستیابی به یک موقعیت خوب در بازار تبلیغات سیار گردد. برخی از اساسی‌ترین مشکلات عبارتند از:
الف- هزینه
مصرف‌کنندگان، بازاریاب‌ها، عرضه‌کنندگان و آژانس‌های خدمات تبلیغات سیار با مشکل هزینه مواجه هستند. برای مصرف‌کنندگان، هزینه جاری تجهیزات سیار و حق اشتراک اینترنت بالاست. برای آژانس‌های تبلیغاتی نیز ملزومات مالی و تحقیقات صنعتی و اقدامات جایگزینی فناوری بسیار هزینه‌بر است.
ب-Push در مقابل  Pull
تبلیغات سیار، کاربران تلفن همراه را در استفاده از روشهای Pull یا Push آزاد می‌گذارد، به عنوان مثال، اگر شرح حال یک مشتری نشان بدهد که او از تماشای فیلم لذت می‌برد تبلیغات فیلم می‌تواند روی ابزار تلفن همراه آن مشتری فرستاده شود (Push) ، اما تبلیغاتی که به این طریق ارسال می‌گردد، می‌تواند برای آن مشتری ناخواسته باشد و تأثیر ناخوشایند بر علاقه او برای خرید داشته باشد، مگر آنکه با شیوه (Pull) مشتری، اطلاعات مربوط به فیلم‌هایی که در حوزه علایق اوست را ارسال کند. بنابراین شیوه Pull برای مشتری خوشایند بوده اما دارای هزینه بیشتری و مستلزم راه‌حل‌های سیستماتیک کاملتری است چون بدون شناخت از پذیرشگران، تبلیغات سیار کارامد نخواهد بود( لفورت و دیگران،2005)
ج- ریسک تجاری بالا
بازاریابی سیار هنوز در آغاز دوره رشد است. در یک بازار جدید، عدم اطمینان بالاست و این به معنی ریسک تجاری بالا و سود کمتر تبلیغات است. این مسایل مالی موجب کندی سرمایه‌گذاری بر‌فعالیتهای تحقیق و توسعه برای بهبود فرآیندهای تجاری دراین بازار می‌گردد( لفورت و دیگران،2005).
د- دریافت تبلیغ
یکی دیگر از چالش‌های تبلیغات سیار، این است که آیا تبلیغ ارسال شده دریافت شده است یا خیر؟ سوالاتی که مطرح می‌شود عبارتند از: آیا دستگاه تلفن همراه روشن و ارتباط برقرار است؟ آیا تبلیغ فرستاده شده بدست مشتری خواهد رسید؟ مطابق مطالب فوق، تبلیغات سیار به روش Push ممکن است هزینه کمتری نسبت به روش Pull داشته باشد. علی‌رغم تبلیغات سنتی رادیو و تلویزیون که شکل ناخواسته بودن آن مورد پذیرش جامعه قرار گرفته است،تبلیغات سیار که روی تلفن همراه شخصی فرستاده می‌شود هنوز ناخواسته (مزاحم) قلمداد می‌شود.
هنگام ملاحظه شرح حال مشتری، موضوع حریم خصوصی شخصی باید مورد توجه قرار گیرد. وجود یک قانون دولتی و رسمی که مشخص کند چه آژانس‌های تبلیغاتی اجازه تقاضای اطلاعات و سهیم شدن در آنها را دارند ضروری است. اطلاعات جمع‌آوری شده توسط گروه یانکی  نشان می دهد که بیش از 50 درصد از مشتریان موضوع پوشیده ماندن اطلاعات در مورد شرح‌حال شخصی خود و اطلاعات موقتی حرفه‌شان را مورد توجه قرار می‌دهند( لفورت و دیگران،2005)
چالش‌های فنی
علاوه بر مسائل تجاری، در تبلیغات سیار، یک تعداد مشکلات فنی نیز وجود دارد که به طور خلاصه بیان می‌شود:
الف- صفحه نمایش کوچکتر 
کوچک بودن صفحه نمایش و ثابت بودن اندازه دستگاههای همراه، باعث محدودیت کامل کاربر تبلیغات سیار است و نمایش اطلاعات به شکل متغیر مقدور نیست. بنابراین بنگاه‌های تبلیغات سیار باید دائماً به دنبال حل این مساله باشند که چگونه در صفحه نمایش کوچک، تبلیغات انجام دهند. مشکل دیگر ثابت نبودن اندازه صفحه نمایش تلفن های همراه است. آژانس‌های تبلیغاتی برای ایجاد یا ارسال تبلیغات با این مشکل مواجه هستند و تا زمانی که برخی استانداردها از سوی تولیدکنندگان ابزارهای همراه در مخابره تبلیغات بی‌سیم تعریف و اعمال نگردد این مشکلات مرتفع نخواهد شد( سیو و همکاران،2003).
ب- چارچوب (شکل) ثابت 
وقتی در مورد تغییر شکل تبلیغات سیار تصمیم گرفته می‌شود، فروشندگان باید در پی این موضوع باشند که چه نوع اشکالی راحت‌تر بر روی دستگاه دریافت کننده نهایی قابل رویت هستند. برای مثال فونت‌های خاص، رنگ‌ها، اشکال و تصاویر ممکن است روی برخی از ابزارهای تلفن همراه قابل نمایش نباشند( سیو و همکاران،2003).
ج- سرعت پایین بارگیری
مشکلاتی که چندسال قبل اینترنت با آن مواجه بود، اکنون اینترنت سیار به دلیل محدودیت پشتیبانی فنی با آن روبرو است که مهمترین آنها سرعت پایین بارگذاری است. این مسأله نه تنها روی پذیرش تبلیغات سیار توسط کاربر تأثیر می‌گذارد بلکه عملکرد تبلیغات را نیز کاهش می‌دهد چون ممکن است کاربر یک صفحه سیار را به خاطر سرعت پایین بارگذاری متوقف، پاک یا فراموش کند( سیو و همکاران،2003).
د- طیف‌ وسیع فناوری‌ها
بازیگران قدرتمند، مانند مایکروسافت، نوکیا و Phone.com‌ ، فناوری‌ها و راه‌حلهای متفاوتی را در این خصوص ارائه می‌کنند و در نتیجه آژانس‌های تبلیغات سیار با این مشکل مواجهند که کدام فناوری را برای استفاده برگزینند. این صنعت اکنون سعی در توسعه تجهیزات برای ارسال تبلیغات بر ابزارهای تلفن همراه و سازماندهی برای قانونمندکردن استانداردهای آن دارد.
ﻫ-استانداردسازی

یکی دیگر از مطالب سایت :
شیوع اختلال بدشکلی بدن، اختلال اضطراب اجتماعی