من هم می توانم کارهایی را به بهترین نحو ممکن انجام دهم.
صرفا آن را برای اینکه روزنه ای باز شود امتحان خواهم کرد.
اهمیت خطاهای کوچک را بزرگ نکنید
نسبت به زندگی تسلط مدار باشید.
خویشتن پذیری راتقویت کنید.
روی اهدافی کار کنیدکه واقع مدار هستند. اهداف باید به اندازه کافی عالی باشدتا جالب و چالش انگیز باشد اما آنقدر نباید بالا باشد که نتوانید به آن دست یابید و موجب ناکامی و درنهایت افسردگی شما گردد.در پایان جلسه از اعضا خواسته می شود که با توجه به افکار و نشانه ها و موقعیت ها یاس آور خود تا جلسه بعد، نسبت به موقعیت ها و حالات یاس آور خود یادداشت برداری کرده و افکار ورفتار درست راجایگزین کنند.
جلسه هفتم: مسولیت پذیری در قبال نتایج باورهای غلط پیشین از طریق آموزش های جلسات قبل و کسب هویت موفق جدید
هدف: شناخت بیشتر نسبت به نیازهای اساسی و تلاش برای دستیابی به هویت موفق ومسولیت پذیری در قبال رفتار و باور های خود
در ابتدای جلسه پس از بررسی تکلیف جلسه قبل از اعضا خواسته می شودتا پیرامون نیازهای اساسی خود به تبادل نظر بپردازند. ازمونگر در همین راستا از دید گاه طرحواره درمانی ،نیاز اساسی انسان را که شامل نیاز به وجود باورهای منطقی و در زندگی زناشویی (مبادله عشق و محبت) است و این دو نیاز را برابر هویت می داند و برای اعضا تشریح می کند . از این رو هر یک از اعضا در این جلسه پیرامون روابط بین فردی و اجتماعی خویش، عوامل شکل گیری در تعیین هویت خانوادگی، عوامل تعیین کننده احساس ارزشمندی و ابراز عشق و محبت بحث کنند. همچنین ارزشیابی خودشان از زندگی در ارتباط با شرایط زندگی زناشویی، تصورات راجع به وضع جسمانی، و شیوه لباس پوشیدن مورد بحث قرار می گیرد. در پایان ازمونگر از اعضا می خواهد تا روابط معیوب خود با خانواده و همسالان را شناسایی و ضمن ارزیابی رفتار خویش، روابط سالمی را جایگزین کنند و در مورد مبادله عشق و محبت به اطرافیان بیشتر توجه کرده و برای ان تلاش کنند.
در ادامه جلسه ، آزمونگر از اعضا می خواهد تا در مورد میزان مسولیت پذیری خود ، نحوه برخورد با واقعیات زندگی به بحث و گفتگو بپردازند. که هر یک پس از بیان ویژگیها و نظرات شخص خویش ، رفتار خود را با توجه به درست یا نادرست بودن در حیطه واقعیت ، پذیرش مسوولیت و امور درست و نادرست به هریک از اعضا کمک می کند به رفتار غیر مسوولانه خود پی ببرند و نیاز های خود را در چهارچوب واقعیات زندگی خویش جستجو کنند نه با انکار واقعیت، رفتار غیر مسوولانه خود را باعث بروز اضطراب و ناراحتی روانی خود بدانند، نه اینکه اضطراب و ناراحتی روانی باعث غیر مسوول بودن آنها شده است. تمرکز بر بعد مسوولیت هسته اساسی این جلسه است. در پایان ضمن خلاصه نمودن بحث و جمع بندی توسط ازمونگر ،از اعضا خواسته می شود به واقعیت های زندگی خود بیش از پیش توجه نموده انها را یادداشت نمایند و با خود مرور کنند و روحیه مسوولیت پذیری در قبال این واقعیت ها را در خود افزایش دهند.
جلسه نهایی
هدف: جمع بندی جلسات
ابتدای جلسه به مرورتکالیف جلسه قبل پرداخته می شود. ازمونگر با بیان اینکه این آخرین جلسه است به جمع بندی مطالب گفته شده با انجام تمارین مختلف رفتاری می پردازد و از اعضا میخواهد که به تمرینات خود ادامه دهند و نظر خواهی درموردجلسات از آنهابه عمل می آید و پس آزمون اجرا می گردد.
7-3-ابزار جمع اوری اطلاعات
جهت جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و میدانی استفاده گردید ،شیوه مطالعه کتابخانه ای برای تدوین مباحث نظری و ادبیات پژوهش بکار رفته و شیوه مطالعه میدانی برای گرد آوری داده های آماری مورد نیاز پژوهش استفاده شده است.ابزار گردآوری پرسشنامه می باشد که بسته پاسخ است،پاسخ دهند ه ها نظرات خود را به پرسشنامه تعارض زناشویی و سلامت روان ابرازنمودند
1-7-3-پرسشنامه تعارض زناشویی (MCQ )
پرسشنامه تعارض زناشویی ثنایی و همکاران در سال 1379،طراحی شده و از 42 سوال تشکیل شده است .ثنایی (1379) معتقد است که این مقیاس به تغییراتی که در طول دوره حیات ادمی رخ می دهد مربوط می شود و همچنین در این خصوص به تغییراتی که در خانواده به وجود می ایدحساس است هریک از این موضوعهای این پرسشنامه در ارتباط با یکی از زمینه های مهم است. ارزیابی این زمینه ها در درون یک رابطه زناشوئی می تواند مشکلات ، تعارضات و محدودیت ها بالقوه زوجها را توصیف کند یا می تواند زمینه های نیرومندی و تقویت انها را مشخص نماید.
2-7-3-پایایی و روایی پرسشنامه
سلیمانیان(1386) در پژوهشی درباره روایی واعتبار این پرسشنامه اظهار می دارد که برای استفاده پرسشنامه ابتدا بر روی یک گروه 100 نفری اجرا گردید و ضریب اعتبار ان از طریق ضریب الفای کرانباخ محاسبه شد که عدد 93/. بدست امده است. فریدی (1385) روایی مقیاس سنجش تعارضات زناشویی را 96/0 و پایایی 93/0 گزارش کرده است .
3-7-3-نمره گذاری
یک مقیاس گزارش شخصی 5 گزینه ای است. سولات این مقیاس خواستار اطلاعات برای هر یک از 5 گزینه ای است که در زیر می اید:
همیشه، اکثر، گاهی،بندرت، هرگز؛ سولات طوری بیان شده که اگر جواب همیشه باشد، نمره 5 تعلق می گیرد. برای اکثر 4، برای گاهی 3و برای بندرت 2 و پاسخ منفی هرگز نمره 1 می گیرد. بنابراین هرچه نمره بالاتر باشد درجه بالاتری از تعارض وجود دارد و بالعکس.
1-8-3-پرسشنامه سلامت کلدبرگ (GHQ)
متن اصلی پرسشنامه سلامت کلدبرگ در سال 1972 توسط کلدبرگ برای فراگیری اختلالات روان‌شناختی غی
ر سایکوتیک در مراکز درمانی در سایر جوامع طراحی و تدوین شده است. فرم اصلی و اولیه شامل 20 سوال است.متن پرسشنامه درباره وضع کسالت و ناراحتی‌ها و بطور کلی سلامت عمومی فرد با تأکید بر مسائل روان‌شناختی جسمانی و اجتماعی در زمان حال است و از این طریق علائم مرضی و حالت‌های تندرستی فرد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در تمام سوال‌ها آزمودنی‌ها باید گزینه‌هایی را که با اوضاع و احوال آنها بیشتر مطابقت دارد مشخص نمایند. به تناسب شرایط فرهنگ‌های مختلف فرم‌های کوتاه‌تری از پرسشنامه سلامت عمومی تهیه شده است. در کشور ما فرم‌های 12 و 28 ماده‌ای این پرسشنامه اجرا شده است.
در این پژوهش از فرم 28 ماده‌ای پرسشنامه سلامت عمومی استفاده شده که گلدبرگ و میلر در سال 1979 آن را معرفی کرده‌اند. این پرسشنامه شامل 28 سوال 4 گزینه‌ای است و دارای 4 مقیاس می‌باشد که هر کدام 7 سوال دارد. 4 مقیاس عبارتند از: نشانه‌های جسمانی، اضطراب، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی.مقیاس اول (نشانه‌های جسمانی) مواردی است که درباره احساس فرد به وضع سلامت خود و احساس خستگی و نشانه‌های بدنی می‌باشد.مقیاس دوم (اضطراب) با اضطراب و بی‌خوابی مربوط است.مقیاس سوم (اختلال در عملکرد اجتماعی) توانایی فرد را در مورد مسائل زندگی و روزمره می‌سنجد و اینکه چگونه با موقعیت‌های زندگی روبرو می‌شوند.مقیاس چهارم (افسردگی) افسردگی وخیم و گرایش به خودکشی را معلوم می‌کند. نمره کلی فرد از حاصل جمع نمرات چهار مقیاس به دست می‌آید. (استورا، 1991 با به نقل از دادستان، 1386).
2-8-3-نمره‌گذاری GHQ