ب- سازمان های تابعه
ج- مراکز استانی
این سازمان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وابسته است و سرپرست سازمان، گذشته از اینکه از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب می شود، می بایست برای تصدی اموری که مشروط به اذن ولی فقیه است. از سوی مقام معظم رهبری ماذون باشد. حوزه سرپرستی متشکل از دفتر ریاست و روابط عمومی، مدیریت حراست، گزینش، دبیرخانه دانشکده های علوم قرآنی و دفتربازرسی و پاسخگویی به شکایات می باشد.
سازمان اوقاف براساس اهداف و وطایفی که قانون در جهت حفظ و احیای موقوفات کشور برعهده اش نهاده است، از ساختاری بهره می برد که در آن وظایف کحوله از طریق چهار معاونت زیر انجام می شود:
1. معاونت امور اوقافی و خیره
2. معاونت اداری و مالی امور مجلس
3. معاونت امور مجلس
4. معاونت بقاع و اماکن متبرکه (روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، 1383).
این سازمان به جز ستاد مرکزی، دارای 47 اداره کل استانی و ستادی و همچنین 256 اداره و نمایندگی و چند واحد تابعه می باشد. تعداد کل کارمندان سازمان نیز 2259 نفر است. ناگفته نماند که به جز کارمندان رسمی و قراردادی، متولیان موقوفات، اعضای هیات امناء، خدام و کارکنان بقاع متبرکه نیز به نوعی نیروهای سازمان اوقاف و امور خیریه محسوب می شوند.
2-11- چارچوب نظری تحقیق
این پژوهش در پی پاسخگویی به این سوال است که موانع کارایی کارکنان و مولفه های آن بر بهینه سازی موانع انسانی رابطه تاثیرگذار است؟ در ادبیات تحقیق، برخی از مدل ها و دیده گاه های مرتبط با متغیرهای پژوهش شرح داده شد. در این تحقیق بهینه سازی منابع انسانی متغیر مستقل،و کارایی کارکنان متغییر وابسته می باشد. مولفه های کارایی عبارتند از: مدیریتی، اقتصادی، اجتماعی-روانی، فرهنگی، فردی و محیط می باشد. کامل بودن این مدل از نظر شاخص های اندازه گیری و سنجش مؤلفه های کارایی و اینکه در تمامی سطوح سازمانی قابل اجرا است از جمله دلایل انتخاب این مدل به شمار می آیند.
2-12- مدل مفهومی تحقیق
در این مدل، ارتباط بین مولفه های کارایی کارکنان شامل: (مدیریتی، فرهنگی، محیطی، اجتماعی- روانی، فردی، اقتصادی) را با مدیریت بهینه سازی منابع انسانی و کارایی کارکنان تعیین می شود.
شکل (2-4): مدل مفهومی پژوهش:
ارتباط بین مولفه های کارایی کارکنان شامل: (مدیریتی، فرهنگی، محیطی، اجتماعی- روانی، فردی، اقتصادی) را با مدیریت بهینه سازی منابع انسانی و کارایی کارکنان
2-13- فرضیه تحقیق
فرضیه اصلی تحقیق
موانع بهبود کارایی نیروی انسانی بر مدیریت بهینه سازی منابع انسانی و کارایی کارکنان تاثیر گذاراست.
فرضیات فرعی تحقیق
1- موانع اجتماعی و روانی برمدیریت بهینه سازی منابع انسانی و کارایی کارکنان تاثیرگذار است.