11- باز بودن و اعطاف پذیرش دیدگاه های دیگران
12- پرورش حس شوخ طبع و خندیدن
13- رها کردن کارها در صورتی که احساس تحلیل رفتگی می کنیم.
14- شناسایی علائم تحلیل رفتگی شغلی و انجام دادن سریع عملیات جبرانی و ترمیمی
15- در صورت حل نشدن مشکل، استفاده از خدمات روان شناسی و مشاوره تخصصی
16- چرخشی کردن مشاغل تنش زا
17- ایجاد تعامل میان زندگی شخصی و زندگی کاری
18- طراحی دوباره کار
19- تغییر در محیط و شرایط فیزیکی کار (اسماعیلی 1378)
2-2-20.خسته شدم از بس کار کردم
شاید بارها و بارها برایتان این سوال پیش آمد که وقتی فرد، دچار عارضه یا اختلال تحلیل رفتگی یا خستگی شغلی رشد، آیا راهی برای رهایی او از این وضع بیماری زا وجود دارد؟
خوشبختانه پاسخ این سوال مثبت است و شواهد و یافته های جدید علمی نشان می دهد که امکان بهبود و بازگشت سلامتی به فرد وجود دارد. با ارائه کمک های مناسب، فرد می تواند از تحلیل رفتگی جسم و روان رهایی یابد. اگر از میزان فشارهای روانی وارد بر افراد کاسته شود، اگر افراد مبتلا به تحلیل رفتگی شغلی مورد حمایت سرپرست واحد محل کار خود، همکاران، دوستان و آشنایان قرار گیرند و اگر این افراد برای خود تفریحات سالم و سرگرمی های خارج از محل کار داشته باشند، حداقل بعضی از آنان نگرش های مثبتی نسبت به کار خود پیدا می کنند و بهره وری آنان مانند سابق بهینه می شود. البته باید در نظر داشت که این ترمیم یا بازتوانی در شرایطی حاصل می شود که فرد به خود کمک کند و با به کارگیری راهبردهای درست، خود را از دام تحلیل رفتگی شغلی نجات دهد. به هر حال باید دانست که همه روش هایی که برای کاهش فشار روانی به کار گرفته می شود، جهت مقابله و پیشگیری از تحلیل رفتگی شغلی، مناسب نیستند.
2-2-21. راهبردهای فردی کنار آمدن با تحلیل رفتگی شغلی
در صورتی که شما از تحلیل رفتگی شغلی در رنج هستید یا قصد دارید از ابتلای آن جلوگیری کنید، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:
1.در صورت امکان شرایط فیزیکی و یا روانی کار خود را تغییر دهید و چنانچه قادر به ایجاد چنین تغییراتی نیستید، بعضی از رفتارهای خود را تغییر دهید و مسئولیتی را که از عهده انجام دادن آن بر نمی آیید، قبول نکنید.
2.از برنامه های متنوع برای بهبود وضعیت بدنی خود استفاده کنید و اوقات خاصی از شبانه روز را به ورزش کردن اختصاص دهید و همراه آن، از برنامه های غذایی مناسب استفاده کنید. بدین ترتیب مقاومت بدن شما در مقابل تحلیل رفتگی ناشی از فشارهای روانی مربوط به کار و خستگی شغلی کاهش می یابد. هر چند به درستی مشخص نشده است که ورزش کردن باعث تسکین نشانه های فیزیولوژیک ناشی از تحلیل رفتگی شغلی می شود یا اینکه اثرات مثبت آن اساساً جنبه روانی دارد به هر حال می دانیم که برای شما مفید است و حتماً آن را جزو برنامه روزانه خود منظور کنید.
3.اگر از روش های خاص آرمیدگی (ریلکسیشن) استفاده کنید، در همان جلسه اول متوجه خواهید شد که تا چه میزان در ایجاد آرامش برای شما، موثر واقع می شود. تاکنون برای ایجاد حالت آرمیدگی روش های گوناگونی معرفی شده است (مثل نظام دار آرمیدگی، مراقب و . . . ) شما می توانید ضمن آشنایی با این روش ها از طریق شرکت در جلسات آموزشی و کارگاه های آموزشی شیوه های مقابله با فشار روانی و تا آن میزان وقت به شما اجازه می دهد، حتی برای چند لحظه در محیط کار خود این شیوه ها را به کار گیرند.
4.اگر روش های بهتر و اثر بخش انجام دادن کارها را بیاموزید، در وقت و نیروی مصرفی شما صرفه جویی میشود، به یاد داشته باشید که همیشه روش بهتری برای انجام هر کار وجود دارد که شما هنوز آن را بلد نیستید!
5.در نهایت، در صورتی که همه فنون پیشنهادی را به کار گرفتید و در مورد شما کم اثر بود،
می توانید به طور موقت یا دائم، کار یا شغل خود را تغییر دهید و به کار دیگری بپردازید .
6.برای رفع خستگی کارگران می شود در کار روزانه آنها تغییراتی داد و با جابجا کردن آنها تنوعی در کارشان به وجود آورد که البته این تنوع باید طبق اصول و برنامه صحیح انجام پذیرد. همچنین می توان محیط های مناسب کارگری به وجود آورد و با تنظیم برنامه های تفریحی و دسته جمعی از خستگی روزانه آنها کاست.
2-2-22. راهبردهای سازمانی کنار آمدن با تحلیل رفتگی شغلی