موشک بالستیک قاره پیما که به طور خلاصه ICBM (سرواژه عبارت Intercontinental Ballistic Missile) نامیده می شه واسه رسوندن سلاحای هسته ای به هدف طراحی شدن. این سلاحای مرگبار دارای برد حداقلی ۵٫۵۰۰ کیلومتر هستن و نمونه های مدرن موشکای بالستیک قاره پیما بیشتر از یه کلاهک هسته ای حمل می کنن. بیشتر این موشکای مدرن از ویژگی MIRV بهره مند هستن که همون توانایی هدفگیری جداگونه چندگانه (Multiple Independently targetable Re-entry Vehicles) است. از این رو یه موشک بالستیک قاره پیما می تونه چندین کلاهک هسته ای حمل کنه که هر کدوم از اونا هدفی متفاوت رو مورد اصابت قرار میده. علاوه بر این، موشکای بالستیک قاره پیما می تونن وسعت ای از طعمه ها رو با خود حمل کنن که به اونا اجازه میده بر سیستمای دفاع موشکی دشمن مسلط شن.

موشک بالستیک قاره پیما رو میشه در داخل سیلو، سوار بر یه خودرو متحرک، روی یه سیستم ریلی یا در داخل یه زیردریایی نصب و آماده شلیک شه.
شناسایی و نابودی قبل از پرتاب موشکای بالستیک قاره پیمای متحرک خیلی سخت و پیچیده س. اما بهترین، قوی ترین و مرگبارترین موشکای بالستیک قاره پیمای جهان کدومن؟ هر چند ممکنه معیارهای متفاوتی واسه رده بندی موشکای بالستیک قاره پیما وجود داشته باشه اما بُرد و اندازه ظرفیت انفجاری یه موشک بالستیک قاره پیما، تعداد و قدرت انفجاری هر کدوم از اجزای هدفگیری جداگونه چندگانه (MIRVا)، دقت، نوع سیستم پرتابی و تکنولوژیای مختلفی که در ساخت این موشک به کار رفته و باعث شکست خوردن سیستم دفاع موشکی دشمن در ساقط کردن اون می شه از مهم ترین معیارهای تعیین قدرت موشکای بالستیک قاره پیما به حساب میان.

در مقاله حاضر براساس ویژگیای و داده هایی که در مورد این موشکا در دسترس قرار داره بهترین موشکای بالستیک قاره پیمای جهان انتخاب شدن. باید اینم بگیم که که همه این موشکای بالستیک از قدرت تخریب هولناکی بهره مند بوده و می تونن یه کشور رو به طور کامل نابود کنن. در این فهرست موشکای بالستیک قاره پیمایی که هنوز در حال پیشرفت بوده یا به صورت موفقیت آمیز آزمایش نشده ان ندیده گرفته شدن. قسمت اول این مطلب رو در این لینک بخونین.

۵- موشک بالستیک قاره پیمای R-29RMU2.1 Layner  (روسیه)

موشک R-29RMU2.1 Layner  جدیدترین موشک بالستیک قاره پیمای زیردریایی-پرتاب ساخت روسیه س. این موشک در واقع نسخه روزآمد شده موشک R-29RMU2 Sineva بوده و در سال ۲۰۱۴ معرفی شد.
موشک بالستیک R-29RMU2.1 Layner در زیردریاییای کلاس Delta IV گذاشته شده و آخر برد اونم در حالت بارگذاری کامل به ۸٫۳۰۰ کیلومتر و با کم شدن تعداد کلاهکا به ۱۲٫۰۰۰ کیلومتر بالغ می شه.
هر موشک می تونه ۱۲ کلاهک با قدرت انفجار پایین حمل کنه که ً قدرت انفجار هر کدوم ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلوتنه. این موشک به سیستمایی مدرن و خرجای طعمه مجهز شده تا بتونه بر سیستمای دفاع موشکی غلبه کنه.

هم اینکه این موشک طوری ساخته شده که بشه تعداد کلاهکای هسته ای رو کمتر و تعداد خرجای طعمه رو بالا برد. تا آخر سال ۲۰۱۶، ۶ فروند زیردریایی کلاس Delta IV در نیروی دریایی روسیه مشغول خدمت هستن که به این موشک بالستیک مجهز شدن. این زیردریاییا در مقایسه با نمونه های آمریکایی و بریتانیایی از توان پنهانکاری کمتری بهره مند بوده اما موشکای انبار شده در اونا شانس خیلی بیشتری نسبت به موشکای موجود در سیلوها واسه جون سالم به در بردن از حملات دشمن دارن.

۴- موشک بالستیک قاره پیمای LGM-30G Minuteman III (آمریکا)

موشک Minuteman III پرتعدادترین موشک بالستیک قاره پیما در زرادخانه هسته ای آمریکا س که در سال ۱۹۷۰ وارد سرویس شد، موشکی که در اون زمان اولین موشک دارای توانمندی MIRV بود. بر خلاف قدیمی بودن، این موشک بالستیک همیشه پیشرفته و روزآمد شده تا قدرت و کارآیی اون حفظ شه.
انتظار میره که این موشک بالستیک دستکم تا سال ۲۰۳۰ در سرویس بمونه. Minuteman III یه موشک سیلو-پرتابه. با از رده خارج شدن موشک بالستیک LGM-118 Peacemaker در سال ۲۰۰۵، این موشک به تنها موشک بالستیک قاره پیمای سیلو-پرتاب آمریکا تبدیل شد که هنوز در سرویس قرار داره.

یکی دیگر از مطالب سایت :
آشنایی با فرصت های تحصیلی و بورسیه دانشگاه مموریال نیوفاندلند کانادا

تعداد ۴۵۰ فروند از این موشکا در زرادخانه هسته ای آمریکا آماده عملیات هستن که ۵۰ تا ۷۵ فروند دیگه که در حالت رزرو قرار دارن رو هم باید به این عدد اضافه کرد.
اینجوری از این موشک بالستیک بیشتر از هر موشک بالستیکی در جهان ساخته و عملیاتی شده.
سیلوهایی در سراسر خاک آمریکا هست که میشه از اونا واسه پرتاب موشک بالستیک Minuteman III استفاده کرد.
بیشترین حد برد این موشک ۱۳٫۰۰۰ کیلومتر بوده و سیستم جهت یابی inertial اورجینال اون باعث شده بود که Minuteman III از دایره احتمال خطای ۲۰۰ متر بهره مند باشه که این عدد در نمونه های جدیدتر به ۱۲۰ متر کم شده.

هر موشک بالستیک قاره پیمای Minuteman III سه MIRV حمل می کنه که هر کدوم از اونا دارای کلاهکی با قدرت تخریب ۳۰۰تا ۵۰۰ کیلوتنه. هر چند این موشک بسیار سریع بوده و از برد خیلی بالایی هم برخورداره اما نمیشه اونو قدرتمندترین و داغون کننده ترین موشک بالستیک قاره پیمای جهان دونست و تعداد آماده پرتاب این موشک نقش مهمی در قرار گرفتن اون در رتبه های بالای این فهرست داره.

۳- موشک بالستیک قاره پیمای RS-24 Yars (روسیه)

موشک RS-24 Yars روسیه یه موشک بالستیک جدید ساخت روسیه س که در غرب با نام SS-29 شناخته می شه.
این موشک در واقع نسخه بروز شده موشک RS-12M Topol-Mه و از راه لانچرهای سوار بر خودروهای زرهی یا از راه لانچرهای سیلویی هم پرتاب می شه.
موشک RS-24 Yars در سال ۲۰۱۰ در اختیار یگان موشکای هدف دار روسیه قرار گرفت و همون سال عملیاتی شد.
تا سال ۲۰۱۶، یگان موشکای هدف دار روسیه ۶۳ موشک متحرک و ۱۰ موشک سیلو-پرتاب از این جور رو آماده شلیک کرده. براساس برنامه ریزیای انجام گرفته، قرار  است که RS-24 Yars به اصلی ترین موشک بالستیک قاره پیمای زمین-پرتاب در زرادخانه موشکی روسیه تبدیل شه.

این موشک سوخت جامد شباهت بسیاری به موشک Topol-M داره و برد اونم ۱۲٫۰۰۰ کیلومتر عنوان شده.
فرق اصلی این موشک با نمونه قبلی در اینه که Yars  از توانایی MIRV بهره مند بوده و می تونه دستکم ۶ مورد MIRV رو با قدرت تخریب ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلوتن حمل کنه.
براساس بعضی از گزارشای دولتی تعداد این MIRVا می تونه تا ۱۰ مورد در هر موشک هم زیاد شه.
این ادعا با در نظر گرفتن اینکه موشک Topol-M توانایی حمل ۱۰ کلاهک سنگین رو داشت مناسب به نظر می رسه. دایره خطای محتمل این موشک ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر عنوان شده.
این موشک بالستیک قاره پیما از قدرت مانور بالایی در بین پرواز بهره مند بوده و توان حمل طعمه های انفجاری فعال و غیرفعال رو داره و شانس عبور اون از سیستمای دفاع موشکی دشمن ۶۰ تا ۶۵ درصد عنوان شده.

۲- موشک بالستیک قاره پیمای R-36M2 Voyevoda (روسیه)

موشک بالستیک قاره پیمای R-36 که در کشورای غربی با نام SS-9 Scarp میشناختنش واسه اولین بار در سال ۱۹۷۱ و در دوران اتحاد جماهیر شوروی آزمایش شد.
ساخت این موشک در آخر به تشکیل خونواده ای از موشکای بالستیک با نام R-36M منتهی شد که غربیا با نام SS-18 Satan از اونا یاد می کنن. اولین محموله ۵۶ فروندی از این موشکا در سال ۱۹۷۷ آماده پرتاب شد و بعدا با نمونه هایی مدرن تر جانشین شدن. جدیدترین نمونه موشک این خونواده R-36M2 Voyevoda (SS-18 Mod 6) است که واسه اولین بار در سال ۱۹۸۸ در مراکز پرتاب خود مستقر گردید. موشک بالستیک قاره پیمای R-36M2 Voyevoda یه موشک بسیار قوی بوده که از سرعت و وزن خیلی بالایی برخورداره.

روسیه همیشه در مورد ساخت موتورهای موشک از آمریکا و کشورای غربی جلو بوده.
موشک R-36M2 Voyevoda بردی ۱۱٫۰۰۰ کیلومتری داره و می تونه بیشتر از ۱۰ MIRV با قدرت تخریب ۰٫۷۵ تا ۱ مگاتن و بالاتر از ۴۰ طعمه نفوذی حمل کنه.
از این رو رهگیری کلاهکای هسته ای این موشک بالستیک قاره پیما واسه سیستمای دفاع موشکی بسیار سخته. دقت نقطه زنی این موشک هم ۲۲۰ متر اعلام شده و هر چند نمیشه اونو دقیق تری موشک بالستیک روسیه دونست اما قدرت حمل کلاهک و قدرت تخریب اون از هر موشک بالستیک دیگری در زرادخانه موشکلی روسیه بیشتره. براساس بعضی از گزارشا تنها یه موشک SS-18 Satan با ۱۰ MIRV  خود می تونه ۳ ایالت آمریکا رو به طور کامل نابود سازه.

یکی دیگر از مطالب سایت :
۱۰ فیلم طولانی اما بی نقص تاریخ سینما که از تماشای آن ها خسته نخواهید شد [قسمت اول]

موشک نامبرده یه موشک سیلو-پرتابه که سیلوهای پرتاب اون در نقاط مختلفی از خاک روسیه پراکنده شدن. این سیلوها و مرکز فرماندهی اونا در برابر انفجارهای هسته ای بسیار مقاوم بوده اما مکان این سیلوها واسه مقامات غربی مشخص شده.
هر چند این موشک از دید برد و قدرت حمل کلاهک از موشک بالستیک قاره پیمای آمریکایی Trident II بهتره اما در کل، در رتبه دوم داغون کننده ترین و قدرتمندترین موشکای بالستیک قاره پیما قرار میگیره. به دلیل بالا رفتن سن این موشکا، تعداد فروندهای آماده شلیک اونا هر ساله کم میشه طوری که الان تنها ۵۸ فروند از این موشکا در اختیار یگان موشکای هدف دار روسیه قرار داره.
در سال ۲۰۲۰، موشکای سری R-36  با موشکای جدید RS-28 Sarmat که با نام SS-X-30 Satan 2 هم شناخته می شن جانشین می شن، موشکای بالستیک قاره پیمای جدیدی که هنوز در مرحله آزمایش و پیشرفت قرار دارن.

۱- موشک بالستیک قاره پیمای Trident II (آمریکا)

موشک Trident D5 یا Trident IIیک موشک بالستیک قاره پیمای زیردریایی-پرتاب ساخت آمریکا س که در واقع نمونه بروز شده و پیشرفته تر Trident C4 با قدرت حمل، برد و دقت بیشتره. این موشک واسه اولین بار در سال ۱۹۹۰ عملیاتی شد و به وسیله نیروی دریایی آمریکا و بریتانیا استفاده شد.
موشکای بالستیک قاره پیمای Trident II آمریکا به وسیله ۱۴ فروند زیردریایی کلاس Ohio حمل شده و در نیروی دریایی بریتانیا هم ۴ فروند زیردریایی کلاس Vanguard از این موشک به عنوان اصلی ترین اسلحه خود استفاده می کنن. موشک Trident IIبردی ۷٫۸۰۰ کیلومتری با ظرفیت کلاهک کامل و ۱۲٫۰۰۰ کیلومتر با کلاهکای کمتر داره.

اینجوری هر چند موشک Trident II در مقایسه با موشکای بالستیک قاره پیمای دیگه از برد کمتری برخورداره اما زیردریاییای حامل این موشک می تونن با نزدیک شدن به هدف، این ضعف رو پوشش بدن. هر موشک Trident II توانایی حمل ۱۴ کلاهک با قدرت انفجار ۴۷۵ کیلوتن واسه هر کدوم از کلاهکا رو داره و از زمان توافق START I تعداد این کلاهکا به ۸ MIRV واسه شکست خورده گذاشتن سیستم دفاع موشکی دشمن کم شده.
MIRV استفاده شده در موشکای بریتانیا از نوع بومی و متفاوتیه و تعداد کلاهکای حمل شده هر کدوم از این موشکا هم ۱۲ عدد گزارش شده.
موشک بالستیک قاره پیمای موشک بسیار دقیقیه و CEP ان در حدود ۹۰ متر گزارش شده.
این موشک با به کار گیری سیستم جهت یابی astro-inertial به سمت هدف میره اما میشه از نسخه های هدایت جی پی اسی هم روی اون استفاده کرد.

علاوه بر برد قابل توجه، توان حمل بالا و دقت عجیب، موشک بالستیک قاره پیمای Triden II برتریای دیگری نسبت به دیگر موشکای هم رده خود داره که یکی از اونا توانایی پرتاب اون به وسیله زیردریایی هاست. در حالی که برتری دریایی ناوگانای آمریکا در سراسر نقاط جهان مهمه، زیردریاییای مجهز به این موشکا می تونن بدون شناسایی شدن به اهداف خود در هر نقطه ای از جهان نزدیک شن که این موضوع موشک آمریکایی رو خطرناک تر و مرگبارتر از هر موشک بالستیک قاره پیمای دیگری در جهان می سازه. براساس برنامه ریزیای انجام گرفته واسه روزآمد سازی موشکای Trident II، انتظار میره که این موشک تا سال ۲۰۴۲ بازم در سرویس بمونه.

موشک کروز قدرتمندی که در زمین، صخره و بتن نفوذ می کنه

موشک‌های بالستیک جدید روسیه؛ کابوس‌هایی ترسناک واسه مقامات آمریکا

اس اس- ایکس-۳۰ شیطان ۲: موشک بالستیک قاره پیما و خوفناک جدید روسیه