زلزله هر ساله به صورت میانگین جون ۲۰ هزار نفر رو در سراسر دنیا میگیره. وقتی زلزله ای اتفاق می افته، فرصت بسیار کمی واسه آماده کردن خودمون داریم و زنده موندن مون تا حدود زیادی به شانس بستگی داره.
اصول ساختمون سازی، زمان وقوع زلزله و حتی وضعیت آب و هوا می تونه در اندازه خرابی حاصل از یه زلزله نقش داشته باشه. در گذشته تعیین مناطقی که بیشترین خطر وقوع زلزله رو دارن سخت بود، چون هیچ روش استاندارد و جامعی واسه مقایسه آثار زلزله در سراسر دنیا نبود. اما حالا به واسطه پروژه نقشه برداری تحت هدایت بنیاد مدل جهانی زمین لرزه، این کار ممکن شده.
محققان بعد از چند سال کار روی نقشه ها، فهمیدن که ۱۵ کشور در دنیا بیشترین تلفات جانی و مالی به وجود اومده به وسیله زلزله رو داشتن. طبق محاسبات محققان، زلزله ها هر ساله در سطح جهانی حدود ۴۰ میلیارد دلار خسارت وارد می کنن که بیشتر از ۷۵ درصد این رقم مربوط به ۱۵ کشوریه که در این مطلب به اونا می پردازیم. در این فهرست، پتانسیل تلفات جانی و مالی این کشورای زلزله خیز ، به ترتیب از بیشترین تا کمترین بررسی شده.

۱- چین

چین سرزمینی زلزله خیز و پرجمعیت ترین کشور دنیا هستش.
به خاطر همین تقریباً نصف همه مرگ و میرهای به وجود اومده به وسیله زلزله همیشه واسه این کشور بوده.

هرچند هزینه بازسازیای بعد از زلزله در چین در مقایسه با کشور ژاپن کمتره اما از اونجایی که جمعیت چین بیشتر از ۱/۳ میلیارد نفره، پتانسیل تلفات جانی به وجود اومده به وسیله زلزله در این کشور بسیار بالا هستش.
یکی از مرگبارترین زلزله های چین در دوران معاصر، زلزله ۷/۵ ریشتری شهر تانگشان در سال ۱۹۷۶ بود که ۲۴۲،۷۶۹ کشته داشت.

 

۲- ژاپن

 

 

کشور ژاپن روی یکی از زلزله خیزترین نقاط کره زمین، یعنی حلقه آتیش اقیانوس آروم قرار گرفته. حلقه آتیش منطقه ایه که در اون تعداد خیلی از زمین لرزها و فورانای آتشفشانی در حوضه اقیانوس آروم اتفاق می افته. حالا خوبیش اینه، سیستمای اخطار زلزله در ژاپن بهترینن.

ژاپن در سال ۲۰۰۷ سیستمی راه اندازی کرد که پیش لرزها رو از راه شبکه ای تشکیل شده از بیشتر از هزار دستگاه زلزله سنج در سرتاسر این کشور می شناسونه. این سیستم از راه تلفنا، تلویزیونا و رادیوای سرتاسر ژاپن اعلام خطر می کنه.
در اینصورت حرکت قطارها متوقف می شه و مردم ژاپن چند ثانیه ای فرصت پیدا می کنن تا خود رو واسه زلزله آماده کنن.

با این حال، این زمان همیشه هم کافی نیس.

زلزله ۶/۷ ریشتری ای که در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ در جزیره هوکایدو اتفاق افتاد، جون دست کم ۳۹ نفر رو گرفت.

بدترین زمین لرزه ای که ژاپن به خود دیده، زمین لرزه ۷/۹ ریشتری توکیو، پایتخت ژاپن در سال ۱۹۲۳ بود که ۱۴۲،۸۰۷ کشته بر جای گذاشت.

۳- ایران

 

کشور ایران در محل برخورد دو صفحه تکتونیکی عربستان و اوراسیا قرار گرفته و همین مسأله باعث وقوع زمین لرزهای زیاد در این کشور می شه.

زلزله ۷/۳ ریشتری ای که سال گذشته در استان کرمانشاه ایران اتفاق افتاد بیشتر از ۴۰۰ کشته بر جای گذاشت. شدت زلزله به حدی بود که صدها کیلومتر اون طرف تر از کانون زلزله، در شهر بغداد، پایتخت عراق هم احساس شد.

اما تهران، پایتخت ایران، که در نزدیکی دامنه های بلندترین قله این کشور یعنی دماوند واقع شده، واقعا در منطقه ای قرار گرفته که بیشترین خطر وقوع زلزله در ایران رو داره.

۴- فیلیپین

فیلیپین هم مانند ژاپن در حلقه آتیش اقیانوس آروم قرار داره.
این کشور با برگزاری مانورهای زلزله خود رو واسه وقوع زمین لرزهای بزرگ آماده می کنه.

۵- اندونزی

کشور اندونزی هم در حلقه آتیش اقیانوس آروم قرار داره.

اندونزی و فیلیپین، هر دو با بیشتر پهنای فرورانش کره زمین محاصره شدن، واسه همینه که در این مناطق فورانای آتشفشانی و زلزله های زیادی اتفاق می افته. در زمین شناسی به منطقه ای از زمین که دو پوسته از سطح کره زمین به سمت همدیگه حرکت کرده و یکی از پوسته ها به زیر پوسته دیگه می لغزد، پهنه فرورانش می گن.

یکی دیگر از مطالب سایت :
یادداشتی بر گفتگوی آرش ظلی پور و مسعود فراستی؛ چون تو با بد بد کنی پس فرق چیست؟

۶- ترکیه

زلزله بزرگ ترین تهدید طبیعی ایه که کشور ترکیه با اونو به روه. استانبول، بزرگ ترین شهر ترکیه، روی یه گسل فعال قرار داره.

شهر استانبول که بیشتر از ۱۴ میلیون نفر جمعیت داره و منطقه مرمره در دور و بر این شهر رو خطر زلزله ای بزرگ تهدید می کنه.

طبق پیش بینی محققان، زلزله ای با بزرگی بیشتر از ۷ ریشتر در محدوده منطقه مرمره رخ میده که زمان اون مشخص نیس.
تا حالا در این منطقه زلزله های زیادی اتفاق افتاده و این روند ادامه داره.

متأسفانه اگه زلزله بزرگی اتفاق بیفته، خیلی از ساختمانای این منطقه رو خطر ویرانی تهدید می کنه.
در جریان زلزله ای که در سال ۱۹۹۹ در منطقه مرمره اتفاق افتاد، ۱۸ هزار نفر کشته و ۱۱۳ هزار ساختمون تخریب شدن.

امروزه بیشتر از ۲ میلیون ساختمون در شهر استانبول به اندازه خطرناکی ناایمن هستن.

۷- هند

هند، دومین کشور پرجمعیت دنیا هستش، به خاطر همین پتانسیل تلفات جانی به وجود اومده به وسیله زلزله در این کشور بسیار بالا هستش.

محدوده دور و بر شهر دهلی در نزدیکی مرز صفحه تکتونیکی هند قرار داره که همین مسأله خطر وقوع زلزله رو بالا برده.

علاوه بر این، در هند ساختمانای آجری زیادی هست که در صورت وقوع زلزله خیلی راحت فرو می پاشند و مردم ساکن خود رو زیر آوار له می کنن.

متوسط هزینه هرساله زلزله فقط در شهر دهلی به بیشتر از ۱۵۰ میلیون دلار می رسه.

۸- مکزیک

 

مکزیک یکی از زلزله خیزترین کشورای دنیا هستش.

این کشور روی سه مورد از بزرگ ترین صفحات تکتونیکی کره زمین، یعنی صفحات امریکای شمالی، کوکوس و اقیانوس آروم قرار گرفته.

هر زمان که این صفحات تکتونیکی به همدیگه ساییده می شن یا فشار میارن، زلزله ای اتفاق می افته.

مکزیکو سیتی، پایتخت کشور مکزیک هم در منطقه ای قرار گرفته که در گذشته بستر یه رودخانه بوده و سستی خاک اون می تونه شدت زمین لرزهای این منطقه رو بیشتر کنه، درنتیجه، زلزله های کوچیک تبدیل به زلزله هایی بزرگ می شن.

در سال ۱۹۸۵ زلزله ای ۸/۱ ریشتری در مکزیکو سیتی اتفاق افتاد که در جریان اون ۹۵۰۰ نفر کشته شدن.

ایالت باخا کالیفرنیا در شمال غربی کشور مکزیک، بیشترین خطر وقوع زلزله در این کشور رو داره.

۹- نپال

کشور نپال شروع به ایجاد تغییراتی واسه موافق کردن روشای ساختمون سازی با زلزله کرده تا خونها و مدارس ایمن تری در برابر زلزله ساخته شه.

طبق گفته های محققان، واسه اینکه ساختمانای ایمنی داشته باشیم حتماً احتیاجی به کنار گذاشتن طراحی سنتی خونها نیس، بلکه باید یاد بگیریم تا روشای سنتی رو به شکلی مناسب با زلزله موافق کنیم.

۱۰- پاکستان

کوهستانای پاکستان هم مستعد وقوع زلزله هستن. در سال ۲۰۰۵، زلزله ای ۷/۶ ریشتری در شهر مظفر آباد در کوه های منطقه کشمیر اتفاق افتاد که به دنبال اون ۷۶ هزار نفر کشته شدن.

کشور پاکستان روی صفحات تکتونیکی هند و اوراسیا قرار گرفته و به خاطر همین زمین لرزهای زیادی در این منطقه اتفاق می افته. نواحی شمالی کشور پاکستان مثل شهر مظفر آباد که در ارتفاعات قرار دارن، بیشترین خطر وقوع زلزله در این کشور رو دارن.

۱۱- بنگلادش

بنگلادش یکی از پرجمعیت ترین کشورای دنیا هستش.

شهر داکا، پایتخت بنگلادش، در میان تموم شهرهای دنیا بیشترین تراکم جمعیتی رو داره.
در سال ۲۰۱۶، یافته های تحقیقی که با به کار گیری جی پی اس روی کشورای بنگلادش، هند و میانمار انجام شده بود نشون داد، نواحی شمال شرقی شبه قاره هند به دلیل اینکه در محل برخورد این شبه قاره با قاره آسیا قرار دارن، خطر وقوع زلزله در اونا بسیار بالا هستش.

طبق این تحقیق، این نواحی روی یه گسل فعال قرار دارن که می تونه زلزله های بسیار بزرگی مشابه زلزله ۹ ریشتری ژاپن در سال ۲۰۱۱ بسازه.

یکی دیگر از مطالب سایت :
یخ زده و دورافتاده در جنوبی ترین نقطه زمین؛ زندگی در قطب جنوب چه شرایطی دارد؟

به گفته محققان، در صورت وقوع یه زلزله بزرگ در بنگلادش، این حادثه دست کم ۱۴۰ میلیون نفر رو تحت اثر قرار میده. اطلاعات تاریخی ای که زمین شناسا درباره این منطقه در اختیار دارن واسه پیش بینی اینجور زلزله ای کافی نیس اما اونا پیش بینی می کنن که این زلزله در صورت وقوع بسیار بزرگ و به بزرگی ۸/۲ ریشتر یا حتی بزرگ تر میشه.

۱۲- اکوادور

حرکت صفحه تکتونیکی نازکا در زیر قاره امریکای جنوبی، کشور اکوادور رو مستعد زلزله کرده. این پهنه فرورانش عامل بزرگ ترین زمین لرزه قرن بیستم یعنی زلزله ۹/۵ ریشتری کشور شیلی در سال ۱۹۶۰ بود.

پرجمعیت ترین منطقه اکوادور، یعنی استان گوایاس هم یکی از مناطقیه که بیشترین خطر وقوع زلزله در این کشور رو داره.

این استان حدود ۳ میلیون نفر جمعیت داره.

در سال ۱۹۸۷ زلزله ای ۷/۲ ریشتری در کیتو، پایتخت اکوادور اتفاق افتاد که بر اثر اون ۵ هزار نفر جون خود رو از دست دادن. در سال ۱۹۴۹ هم ۶ هزار نفر در جریان زلزله ۶/۸ ریشتری شهر آمباتو، در مرکز اکوادور کشته شدن.

۱۳- گواتمالا

یکی از بدترین زلزله های اتفاق افتاده، زلزله ۷/۵ ریشتری گواتمالا در سال ۱۹۷۶ بود که ۲۳ هزار کشته بر جای گذاشت. این زلزله در شهر چیمالتنانگو، در فاصله ۶۴ کیلومتری غرب پایتخت گواتمالا اتفاق افتاد.

منطقه گواتمالا در این کشور که شهر گواتمالا، پایتخت اونو هم در بر میگیره، بیشترین خطر وقوع زلزله در کشور گواتمالا رو داره.
در سال ۱۹۹۱، زلزله ای به بزرگی ۶/۲ ریشتر در شهر گواتمالا اتفاق افتاد که ۲۵ کشته داشت.

در سال ۲۰۱۲ هم ۴۸ نفر بر اثر زلزله ۷/۳ ریشتری شهر سن مارکوس در غرب کشور گواتمالا کشته شدن.

۱۴- امریکا

در کشور امریکا، ۱۱۲ سال پیش زلزله ای بزرگ در شهر سانفرانسیسکو اتفاق افتاد که در جریان اون ۳ هزار نفر کشته شدن، ۴۷۶ کیلومتر از خط ساحلی کالیفرنیا ترک برداشت و بیشتر ساکنان شهر بی خانمان شدن.

خطر وقوع زلزله در شهر سانفرانسیسکو به دلیل وجود گسل سن آدریاس دائمیه. سن آندریاس یکی از ۷ گسل بزرگ منطقه خلیج سانفرانسیسکوه. در سال ۱۹۸۹، زلزله ای به بزرگی ۶/۹ ریشتر در این منطقه اتفاق افتاد که به دنبال اون ۶۲ نفر کشته شدن. طبق گزارشات، ۷۶ درصد احتمال داره که طی ۳۰ سال آینده زلزله بزرگ دیگری به بزرگی ۷ ریشتر در شهر سانفرانسیسکو اتفاق بیفته.

علاوه بر ایالت کالیفرنیا، شهر سیاتل هم بیشترین خطر وقوع زلزله در امریکا رو داره.
در صورت حرکت پهنه فرورانش بسیار وسیع کاسکادیا، زلزله حاصل بزرگی ای بین ۸/۷ تا ۹/۲ ریشتر داره.

طبق تخمین مقامات مسئول، نزدیک به ۱۳ هزار نفر بر اثر زلزله کاسکادیا و وقوع سونامی از بین میرن. احتمال وقوع این حوادث طی ۵ دهه آینده، ۱ به ۳ هستش.

۱۵-  پرو

 

کشور پرو در امتداد مرز صفحات تکتونیکی امریکای جنوبی و نازکا قرار داره.
در سال ۱۹۷۰ زلزله ای ۷/۹ ریشتری در این کشور اتفاق افتاد که ۶۶ هزار کشته بر جای گذاشت. این زمین لرزه در شهر ساحلی پیسکو، در غرب پرو اتفاق افتاد.

ناحیه دور و بر لیما، پایتخت پرو، بخشی از منطقه ایه که بیشترین خطر وقوع زلزله در کشور پرو رو داره.
منطقه ارکیپا در جنوب پرو هم دومین منطقه مستعد زلزله در این کشوره.

در زمان وقوع زلزله و بعد از اون چیکار کنیم؟

به بهونه سالروز زمین‌لرزه بم: هیچ جای دل آباد شما «بم» نشه