10) بهینه سازی نمونه تولید شده از لحاظ مواد، ظاهر، شکل، اندازه، وضعیت نصب و …
11) نصب آزمایشی و طراحی سیستمهای نظارت در صورت نیاز
12) طراحی خط تولید و تعیین مشّخصات ماشین آلات مورد نیاز
13) معرفی محصولات تولید شده در نمایشگاهها و کنفرانسهای داخلی و خارجی
14) حمایت و پشتیبانی فنّی مستمر محصولات بعد از فروش براساس نتایج بهرهبرداری به منظور اطمینان از کیفیت و قابلّیت محصولات و رفع اشکالات احتمالی
شایان ذکر است بر این اساس امتیاز تولید ده نمونۀ حاصل از ده پروژۀ تحقیقاتی خاتمه یافته با نظارت کامل این پژوهشگاه طی سالهای 79- 1378 در بخش خصوصی واگذار شده و این رقم در حال حاضر به حدود پانزده پروژه خاتمه یافته افزایش یافته است (جاهد، 1390).
2-3 قسمت سوم : مبانی نظری تحقیق
2-3-1 همکاری دانشگاه و صنعت
ارتباط و همکاری دانشگاه و صنعت در پیشرفت علمی کشورها از جایگاه ویژهای برخوردار است. دانشگاهها به منظور تربیت نیروهای انسانی توانا و نوآوریهای علمی نیازمند گسترش خدمات علمی و حل مشکلات اجتماعی در راستای بهبود زندگی مردم هستند. برای دستیابی به چنین اهدافی، ایجاد همکاری و ارتباطی منطقی با نهادهایی مثل بخش صنعت، برای دانشگاهها ضروری به نظر میرسد. برای مثال صنعت، با کمکهای مالی، ارائه تخصصهای حرفهای و استخدام دانش آموختگان به دانشگاه مدد میرساند و دانشگاه نیز با انجام پژوهش و تربیت نیروی انسانی به صنعت کمک میکند. همچنین یکی از مشکلات موجود در برنامههای درسی دانشگاهها محتوای نظری و توجه اندک به عوامل رفتاری و فعالیتهای تجربی است. بدیهی است که این نیاز همکاریهای دو جانبهای را با بخش صنعت میطلبد (شفیعی، آراسته، 1383: 1292).
2-3-2 همکاری دانشگاه و صنعت بر اساس مطالعات در غرب
سابقه همکاری و ارتباط دانشگاه و صنعت را در غرب میتوان به سه دوره تقسیم کرد:
1- اولین دوره به اواخر قرن نوزدهم میلادی برمیگردد که پژوهش به عنوان اصلی مهم در کنار آموزش قرار گرفت. با رشد این فلسفه، دانشگاههای تحقیقاتی- مهندسی در آلمان شکل گرفتند. این نوع از دانشگاهها به دلیل رشد صنعت در اروپا و به خصوص در آلمان، با هدف تربیت نیروی انسانی در مهندسی و پیشرفت علوم ایجاد شدند.
2- دومین دوره ارتباط و همکاری دانشگاه و صنعت به پس از جنگ جهانی دوم و اوایل دهه 1970 میلادی برمیگردد. از اواسط دهه 1940 و 1950 م، ارتباط میان صنعت و دانشگاه علاوه بر نوآوری و رقابت، با توجه به نیازهای بازسازی خرابیهای جنگ و بهبود قدرت نظامی، صورت گرفت. فناوریهای جدید، نیازمندیهای صنعت به نیروهای متخصص و رویکردهای متفاوت به پژوهشهای بنیادی و کاربردی را افزایش داد.
3- سومین دوره همکاری دانشگاهها و صنعت از اوایل دهۀ 1980 میلادی آغاز میشود. در اوایل دهه، اقتصاد مبتنی بر صنعت به اقتصاد مبتنی بر دانش تغییر جهت داد. اقتصاد جدید با اقتصاد، مبتنی بر صنعت تفاوت داشت. صنعت نیازمند سرمایه گذاری بیشتر در پژوهش برای دستیابی به نوآوریهای فناوری و رقابت در بازار جهانی بود (شفیعی و همکاران، 1383: 1293).
2-3-3 ارتباط دانشگاه و صنعت بر اساس مطالعات در ایران
ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران موضوع جدیدی است. در اردیبهشت 1361 شمسی، مصوبهای با هدف ایجاد زمینههای ارتباطی میان دانشگاه و صنعت در هیئت دولت به تصویب رسید که براساس آن در وزارت علوم، دفتری به نام «دفتر ارتباط دانشگاه با صنعت» ایجاد شد. علاوه بر تأسیس این دفتر، دفاتر مشابهی در وزارتخانههای نفت، صنایع، معادن و فلزات، نیرو، راه و ترابری، مسکن و شهرسازی، کار و امور اجتماعی، پست و تلگراف و تلفن و سازمان برنامه و بودجه ایجاد شد تا وظیفه تحقق زمینههای مورد نظر در ارتباط دانشگاه و صنعت را عهده دار باشند (شفیعی، آراسته، 1383: 1294).
به عقیدۀ دکتر مسعود شفیعی ، ارتباط صنعت و دانشگاه، مشکل اساسی تولید در گسترش همکاری های مشترک دانشگاه و صنعت در عواملی مانند : نیروی انسانی و منابع طبیعی ، تحقیق و توسعه ، دسترسی به اطلاعات به هنگام و بکارگیری مدیریت کارآمد و معتقد است (شفیعی، 73:1384).
2-3-4 دستاورد تعامل دانشگاه و صنعت در امریکا و انگلستان
در پژوهشی که توسط کیت، پابلو و اندی (2011) در آمریکا صورت پذیرفته است نشان میدهد که روش های گوناگونی برای ترغیب شرکت ها در ارتباط با دانشگاهها بکار گرفته می شود که بشرح زیر بیان می شود :
روشهای گوناگون برای ترغیب کردن ظرفیت جذب شرکتها
جدول (2-5) : فرآیند یادگیری و منافع از ارتباط با دانشگاهها
فرآیندهای یادگیری منابع اطلاعات و دانش از ارتباط با دانشگاهها