تبلیغات اینترنتی در ایران

در ایران اینترنت از سال 1376 بطور نسبتاً فراگیر به کار گرفته شده است و تعداد کاربران آن بطور فزاینده ای در طول سالیان اخیر افزایش یافته است . با وجود اینکه تعداد سایت های فارسی از رشد بسیاری برخوردار بوده است اما همچنان میزان تبلیغات اینترنتی این سایتها بسیار کم و ناچیز می باشد. این موضوع باعث شده مشکلات مالی فراوانی برای سایت ها بوجود آید چرا که یکی از مهمترین منابع درآمدی سایت ها در دنیا درآمدهای ناشی از تبلیغات است. مشکلات مالی سایت های ایرانی بسیاری از آنها را پس از مدتی به تعطیلی می کشاند و این به معنای از دست رفتن فرصتهای شغلی برای عده ای است . نکته قابل توجه دیگر این است که بازار تبلیغات اینترنتی سایت ها فقط محدود به یک کشور و یا یک منطقه خاص نیست. این به معنای دسترسی به بازاری بسیار گسترده است که متاسفانه به دلیل عدم استفاده مناسب سهم سایت های ایرانی از حجم درآمد ناشی از فعالیت های تبلیغاتی بسیار اندک است .
به طور کلی در هر فعالیت تبلیغی دو هدف عمده می تواند دنبال شود اول اینکه هر تبلیغی با هدف ایجاد ارتباط و ارسال پیامی انجام می شود . دوم اینکه هدف از انجام تبلیغ ، فروش محصول می باشد . اما یکی از وجوه ممیزه تبلیغات اینترنتی با تبلیغات سنتی در این است که امکان فروش محصول و یا خدمت را بلافاصله پس از تبلیغ و یا گاهی در حین نمایش تبلیغ فراهم می آورد . در واقع این امر امتیازی را برای این نوع از تبلیغات فراهم می آورد . ولی نکته در اینجا است که در ایران به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های تجارت الکترونیک و فقدان مکانیزم ها و قوانین لازم ، مخاطبان امکان خریداری کالا و خدمتی را که تبلیغ آن را به صورت اینترنتی می بینند ، ندارند. این به معنای از دست رفتن یکی از مهمترین مزیت های تبلیغات اینترنتی است زیرا که چنانچه هدف از تبلیغ فقط اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط باشد ، به دلیل همه گیر نشدن اینترنت در کشور ، رسانه های دیگری چون تلویزیون ، رادیو و روزنامه ها قطعاً تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت. نتیجه اینکه در چنین فضایی اینترنت به عنوان یک رسانه شانس خود را برای جذب تبلیغات بیشتر از دست می دهد.
از سوی دیگر تبلیغات اینترنتی هنوز در سبد (پورتفولیوی) شرکت های تبلیغاتی -که در بسیاری از موارد به عنوان مشاور تبلیغ دهندگان خدماتی را به آنها عرضه می کند – جایگاه مناسبی پیدا نکرده است . چرا که به دلیل هزینه های کم تبلیغ در اینترنت کارمزد شرکت های تبلیغاتی نیز در صورت دادن تبلیغی در اینترنت بسیار کم خواهد بود . از طرف دیگر عدم آشنایی این شرکت ها با مکانیزم های تبلیغات اینترنتی از جمله مکانیزم هایی جهت سنجش و اندازه گیری اثربخشی تبلیغات اینترنتی باعث شده است که این شرکتها تمایل کمتری به دادن تبلیغ در اینترنت داشته باشند . چرا که وجود مکانیزم های اندازه گیری اثربخشی تبلیغات در اینترنت یکی از مزیت های این نوع تبلیغات است و در صورتی که امکان استفاده از مزیت های تبلیغ در اینترنت در کشور فراهم نباشد ، بالطبع تبلیغ دهندگان نیز تمایلی برای ارایه تبلیغ در اینترنت نخواهند داشت . (بختایی و گلچین فر، 1388، ص.23-54)
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
تاثیر تبلیغات آنلاین بر رفتار خرید مصرف کنندگان ایرانی و ارائه راهکارهایی جهت بهبود آن