معیارهای مدیریت کیفیت گسترده (TQM)
معیارها:
ملاک اول: ساپورت و رهبری مدیریت عالی سازمان:
الف- مدیران عالی بطور مستقیم و فعالانه در فعالیتهای مربوط به بهتر شدن کیفیت درگیر می شن.
ب- مدیران عالی در فعالیتهایی که بهبود کیفیت رو بدنبال داره، مشارکت می کنن.
ج- بیشتر مدیران عالی از فعالیتهای بهبود کیفیت ساپورت می کنن.
د- بعضی از مدیران عالی حمایتی برخورد کرده و در بهبود کیفیت سهیم می شن.
هـ تعداد کمی از مدیران بطور آزمایشی از فعالیتهایی که بهبود کیفیت رو بدنبال داره، ساپورت می کنن.
و- هیچ حمایتی از طرف مدیریت عالی واسه فعالیتهای بهبود کیفیت وجود نداره.
ملاک دوم: برنامه ریزی هدف دار
الف- اهداف بلندمدت واسه بهبود کیفیت در سراسر سازمان به عنوان یه تیکه از پروسه برنامه ریزی هدف دار کامل تعیین گردیده.
ب- اهداف بلندمدت واسه بهبود کیفیت واسه بیشتر بخشهای سازمان تعیین گردیده.
ج- اهداف بلندمدت جهت بهبود کیفیت واسه بخشهای کلیدی سازمان تعیین گردیده.
د- اهداف کوتاه مدت واسه بهبود کیفیت واسه بخشهایی از سازمان تعیین گردیده.
هـ اهداف کلی سازمان، عناصر بهبود کیفیت رو در بر میگیره.
و- اهداف بهبود کیفیت واسه هیچ بخشی از سازمان تعیین نشده.
ملاک سوم: دقیق شدن و فوکوس کردن روی مشتری (مشتری مداری):
الف- روش های جور واجور ابتکاری و موثر جهت گرفتن بازخور از مشتریان واسه همه کارکردهای سازمانی به کار گیری میشن.
ب- سیستمای موثری واسه گرفتن بازخور از همه مشتریان واسه کارکردهای اساسی سازمان به کار گیری میشن.
ج- سیستما در مکانی قرار گرفتن دارن تا از مشتریان طبق یه قانون بازخور بگیرن.
د- نیازای مشتریان از راه فرآیندهای احتمالی و نه با به کار گیری یه روش منظم و سیستماتیک مشخص می شه.
هـ دادخواستا و شکایات، روش های کلی واسه گرفتن بازخور از مشتریاس.
و- هیچ توجهی به مشتریان نمی شه.
ملاک چهارم: شناسایی و آموزش کارکنان:
الف- سازمان برنامه شناسایی و آموزش کارکنان رو بصورت منظم به اجراء در میاره که بطور کامل در پروسه برنامه ریزی کیفیت هدف دار تعبیه گردیده.
ب- سازمان در حال آزمایش اینه که کارکنان از نظر آموزش و شناخت به چه نیاز دارن و یافته های بررسی در فواصل مشخص مورد آزمایش قرار میگیره.
ج- یه برنامه شناسایی و آموزش کارکنان شروع بکار کرده.
د- یه برنامه شناسایی و آموزش کارکنان تحت بررسیه تا عملی شه.
هـ سازمان برنامه هایی واسه افزایش شناخت و آموزش در دست بررسی داره.
و- هیچ برنامه آموزشی و سیستمی واسه شناسایی کارکنان وجود نداره.
ملاک پنجم: توانمندسازی (قدرتمندسازی) کارکنان و کار تیمی:
الف- ایجاد، توانمندسازی موثر کارکنان و روش های کار تیمی به کار گیری میشن.
ب- تعداد خیلی از گروههای کاری دارای اختیار لازم واسه تشکیل تیمای بهبود کیفیت هستن.
ج- اکثریت مدیران از توانمندسازی کارکنان و کار تیمی ساپورت می کنن.
د- تعداد خیلی از مدیران توانمندسازی کارکنان و کار تیمی رو مورد ساپورت قرار میدن.
هـ بعضی مدیران از توانمندسازی کارکنان و کار تیمی ساپورت می کنن.
و- هیچ حمایتی از توانمندسازی کارکنان و کار تیمی وجود نداره.
ملاک ششم: اندازه گیری و جدا سازی و بررسی کیفیت:
الف- اطلاعات راجبه کیفیت و زمان بهنگام همه تولیدات و خدمات از مشتریان و عرضه کنندگان داخلی و خارجی جمع بیاری گردیده.
ب- اطلاعات راجبه کیفیت و زمان بهنگام از بیشتر مشتریان داخلی و خارجی و عرضه کنندگان جمع بیاری شده.
ج- اطلاعات راجبه کیفیت و زمان بهنگام از مشتریان کلی داخلی و خارجی و عرضه کنندگان کلی جمع بیاری شده.
د- اطلاعات در مورد کیفیت و زمان بهنگام از بعضی مشتریان داخلی و خارجی جمع بیاری گردیده.
هـ اطلاعات راجبه کیفیت و زمان بهنگام از یه یا دو مشتری خارجی جمع بیاری گردیده.
و- هیچ سیستمی واسه اندازه گیری و جدا سازی و بررسی کیفیت وجود نداره.
ملاک هفتم: نتیجه های بهبود کیفیت و بهره وری:
الف- بیشتر شاخصهای مهم کارکرد، بهبود استثنایی در کیفیت و بهره وری نسبت به پنج سال گذشته رو نشون میده.
ب- بیشتر شاخصهای مهم کارکرد، بهبودی ممتازی در کیفیت و بهره وری نسبت به پنج سال گذشته رو نشون میده.
ج- بیشتر شاخصهای مهم کارکرد، بهبودی خوبی در کیفیت و بهره وری نسبت به پنج سال گذشته رو نشون میده.
د- بیشتر شاخصهای مهم کارکرد، بهبودی در کیفیت و بهره وری نسبت به پنج سال گذشته رو نشون میده.
هـ دلایلی در دسته که نشون میده، مقداری بهبودی در کیفیت و بهره وری تو یه یا چند بخش بوجود آمده.
و- هیچ دلایلی در مورد بهبود کیفیت و بهره وری در سازمان وجود نداره.
(سید محمد مقیمی – مدیر کیفیت گسترده از ص 509 تا 518)