5-3-4- پیشنهادات به تحقیقات آتی 85
5-5- محدودیت های تحقیق 85
منابع 87
پیوست ها 90
چکیده
آموزش نیروی انسانی یکی از راهبردهای اصلی توسعه سرمایه انسانی و توانمندسازی سازمان برای سازگاری مناسب با شرایط مختلف و متغیر محیطی قلمداد می‌شود. دوره‌های آموزشی استانداردسازی و تعالی رفتار پلیس در ایجاد رفتار خوب و مناسبِ پلیس با شهروندان، رعایت انصاف و عدالت، سرعت عمل در انجام امور و… تأثیر بسزایی داشته و در نهایت رضایت‌مندی شهروندان را در پی دارد. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین دوره‌های استانداردسازی و تعالی رفتار پلیس راهنمایی و رانندگی استان سمنان و رضایت‌مندی شهروندان می‌باشد. روش مورد استفاده در این تحقیق از نوع کاربردی و همچنین شیوه انجام تحقیق توصیفی پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش دو گروه که شامل کلیه کارکنان ادارات پلیس راهنمایی و رانندگی در هشت شهرستان استان سمنان و به تعداد 130 نفر و همچنین کلیه شهروندان در این استان و به تعداد نامحدود می‌باشد. نمونه برآورد شده با استفاده از جدول مورگان برای کارکنان 100 نفر و برای شهروندان 400 نفر تعیین شد. در پژوهش حاضر با بهره گیری از دو پرسشنامه محقق ساخته، به بررسی متغیرهای فوق پرداخته شد. روایی پرسشنامه‌ها با استفاده از نظر استاد راهنما و جمعی دیگر از صاحب نظران و متخصصان تأیید شد، پایایی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تعیین گردید. داده‌های به‌دست آمده به دو روش توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزاز SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که بین شش مؤلفه دوره‌های استانداردسازی و تعالی رفتار (مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های شغلی، دانش، بینش، قانون‌گرایی) و رضایت‌مندی شهروندان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین در بررسی مقایسه دیدگاه‌های پاسخ دهندگان نسبت به شرایط مطلوب و موجود برای این شش مؤلفه، مشاهده شد که وضع موجود در مورد مهارت‌های شغلی و دانش نیروهای پلیس در مقایسه با وضع مطلوب در وضعیت ضعیفی قرار دارد ولی در مورد بقیه مؤلفه‌ها وضعیت متوسطی مشاهده می‌شود.
واژگان کلیدی: دوره های استانداردسازی و تعالی رفتار، مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های شغلی، دانش، بینش، قانون گرایی، رضایت مندی شهروندان.
فصل اول:
کلیات

1-1- مقدمه
پژوهش در هر زمینه ای بدون برنامه ریزی و آماده سازی زمینه های نظری و ابزاری آن غیر ممکن است یا سرانجام مناسبی نخواهد داشت. قبل از آغاز فرایند اصلی پژوهش، محقق باید بداند به دنبال پاسخ به چه سؤال هایی است و در واقع بر اساس سؤال هایی که در ذهن خود دارد نقشه راه را مشخص کرده و خود را به ابزارهای لازم برای یافتن پاسخ سؤال ها مجهز نماید. شناخت مسئله تحقیق، دانستن اهمیت پرداختن به آن، آشنایی با حوزه های مختلف موضوع مورد بررسی به محقق کمک می کند موضوع و حوزه تحقیق خود را مشخص کرده و متناسب با آن برنامه ریزی لازم را برای استفاده از ابزارها و روش های بهینه جهت جمع آوری و تحلیل اطلاعات انجام دهد و در نهایت به نتایج معتبر و قابل استناد دست یابد.
1-2- بیان مسأله
امروزه اغلب سازمان ها و مؤسسات، پیشرفت و توسعه سازمان ها و مؤسسات را در گرو ارتقاء سطح دانش و مهارت و بینش نیروی انسانی می دانند، از این رو اکثر سازمان های پیشرو توجه زیادی را به آموزش نیروی انسانی خود معطوف می نمایند. این سازمان ها زمانی از رسیدن به اهداف خود و حفظ تعادل بین نیازهای حال و آینده موفق خواهند شد که شهروندان از عملکرد سازمان رضایت کامل داشته باشند. رضایت شهروندان موجب خواهد شد که آنها در انجام امور حضور فعال داشته باشند، زیرا عدم رضایت اجتماعی اکثریت شهروندان و یا قشر قابل توجهی از آنان برای هر جامعه ای خطرناک است، زیرا که تداوم و گسترش نارضایتی شهروندان سبب کمرنگ شدن تعهد شهروندان نسبت به سازمان و افراد سازمان و غیره شده و چه بسا منشأ بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی گردد.
رضایت مندی شهروندان را می توان عکس العمل مثبت و منفی شهروندان نسبت به یک سازمان دانست، اگر چه عملکرد سازمانی طیف بسیار گسترده ای را شامل شامل می شود اما هدف نهایی همه عملکردها ارتباط بین سازمان و رضایت شهروندی است.
پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی یکی از سازمان هایی است که جهت ارتقاء سطح دانش و مهارت کارکنان خود دوره‌های آموزشی استانداردسازی و تعالی رفتار را تدوین و برگزار می نماید. در این دوره‌ها ویژگی های روانشناختی و رفتاری یک پلیس کار آمد، عوامل اصلی موفقیت کارکنان و روش های تعالی رفتار و ارتباطات فردی و اجتماعی به کارکنان آموزش داده می شود.
آموزش کارکنان در سازمان ها و مؤسسات از جمله راهنمایی و رانندگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد و می تواند زمینه ساز بروز رفتار مطلوب و مناسب با شهروندان، رعایت انصاف، برخورد توأم با محبت، سرعت عمل در امور و … تأثیر بسزایی در نگرش و رضایت مندی شهروندان دارد.
در این پایان نامه تلاش می گردد به بررسی رابطه بین برگزاری دوره های استانداردسازی تعالی و رفتار پلیس راهنمایی و رانندگی استان سمنان و رضایت شهروندان بپردازد و نتایج به دست آمده از این تحقیق می تواند پلیس راهنمایی و رانندگی را در ادامه برگزاری این دوره ها یاری نماید.
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق
آموزش نیروی انسانی یکی از راهبردهای ا
صلی توسعه سرمایه انسانی و توانمند سازی سازمان برای سازگاری مناسب با شرایط مختلف و متغیر محیطی قلمداد می شود. لذا کیفیت و اثر بخشی آن به عنوان یک مزیت رقابتی برای سازمان محسوب می گردد. سرمایه انسانی عبارت است از موجودی، توان و ظرفیت انسان در رابطه با تولید کالا و خدمات از طریق به کارگیری دانش. ویژگی مهم نیروی انسانی درونی بودن و نهفتگی آن در انسان ها است. لذا این سرمایه فقط بر مبنای ارائه دانش به فرد و ایجاد مهارت او در طول زمان قابل حصول است (عباس زادگان و ترک زاده، 1381) و برای نیل به اهداف سازمان وجود نیروهای لایق و کار آمد از ضروریات است.
اکثر سازمان ها و مؤسسات برای بهبود فعالیت خویش و هماهنگی هرچه بیشتر با جامعه به این نتیجه رسیده اند که دیدگاه و نظرات ارباب رجوع و رضایت شهروندان می تواند نقش بسزایی در افزایش کیفیت و بهبود روش ها در هر سازمانی داشته باشد.