اتخاذ تدابیری برای کاهش غیبت و مرخصی های به ظاهر موجه.
طراحی صحیح مشاغل برای جلوگیری از اتلاف وقت کارکنان.
جلوگیری از ترک سازمان با مدیریت صحیح و برقراری روابط انسانی و اجتماعی سالم.
طراحی سیستم بهداشت و ایمنی اثربخش و نظارت دقیق بر آن.
آموزش مهارت های لازم به کارکنان.
استخدام شایسته ترین فرد ممکن برای هر شغل و در هر سطح.
طراحی سیستمی برای پرداخت حقوق و مزایا (سعادت، 1379).
2-13- تحقیقات مشابه داخلی و خارجی
در این قسمت به بررسی اجمالی تحقیقات انجام شده گذشته در چند سال اخیر، درباره مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی پژوهشهای داخلی و خارجی پرداخته میشود.
2-13-1- مطالعات انجام شده در داخل کشور
براساس تحقیقاتی که محقّق انجام داده، مجموع مطالعات مستند و مبنایی مشابهی که در مورد تاثیر مدیریت دانش داقت رهبر بر اثربخشی سازمانی در داخل کشور باشد در این قسمت ارائه می شود:
مطالعه نقوی و همکاران
نقوی و همکاران(1389)، در تحقیقی به بررسی فرهنگ و استراتژی و تاثیر آن بر اثربخشی: با نگاهی بر مدیریت دانش پرداختند. جامعه آماری این پژوهش شامل متخصصان منابع انسانی و تحقیق و توسعه بانک ملت بوده و اطلاعات و داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمع آوری گردید و حجم نمونه نیز برابر 153 نفر تعیین شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که مدیریت دانش کاملاً در رابطه بین فرهنگ و اثربخشی سازمانی و نسبتاً در رابطه بین راهبرد و اثربخشی سازمانی نقش میانجی بازی می کند. این مقاله یافته های جدیدی را بر ادبیات مدیریت دانش می افزاید و بر اهمیت نقش تعاملی فرهنگ و راهبرد سازمانی در اثرگذاری بر اثربخشی سازمانی تاکید می کند.
مطالعه آقایی و همکاران
آقایی و همکاران(1390)، در مقاله ای به بررسی تاثیرات میان راهبرد، فرهنگ، ساختار، اثر بخشی سازمانی و مدیریت دانش در دانشگاه علوم انتظامی پرداختند. و برای استخراج روابط علّی میان متغیرها از آزمون تصمیم گیری استفاده کردند. آزمون تصمیم گیری از جمله مهم ترین روش های ریاضی می باشد که به روش آزمایشگاه ارزیابی و آزمون تصمیم معروف بوده که مبنای این روش قضاوت جمعی پیرامون یک موضوع و یا متغیر می باشد و یکی از ابزارهای تصمیم گیری چند معیاره بر مبنای تئوری گراف است که ما را قادر می سازد تا مسائل را برنامه ریزی و حل کنیم. در این تحقیق، با استفاده از نظرات ده نفر از کارشناسان و خبرگان مدیریت در دانشگاه علوم انتظامی رابطه میان متغیرهای فوق را مورد بررسی قرار دادند. نتایج حاصل حاکی از آن است که مدیریت دانش، ساختار سازمانی بر اثربخشی سازمانی تاثیرگذار هستند. از طرف دیگر، اثربخشی سازمانی تاثیرپذیرترین و فرهنگ سازمانی تاثیرگذارترین متغیرها می باشند..
مطالعه وردی نژاد و همکاران
وردی نژاد و همکاران(1391)، در تحقیق به بررسی تاثیر مدیریت دانش بر اثربخشی اقتصادی سازمان های رسانه ای پرداختند. در این پژوهش بر خلاف شرکت های انتفاعی که معمولاً اثربخشی اقتصادی را افزایش فروش، سود خالص و ارزش سهام به عنوان اهداف اصلی سازمان به شمار می آورند، اثربخشی اقتصادی را بر اساس الگوی لوتانز در سازمان های غیرانتفاعی شامل رضایتمندی و تعهد کارکنان در نظر گرفته شد. نمونه آماری شامل 220 نفر می باشد. روش انجام پژوهش توصیفی و از نظر نوع تحقیق تبیینی می باشد و در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام و برای بررسی فرضیه های تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. نتایج یافته ها حاکی از آن است که متغیر مدیریت دانش بر متغیر اثربخشی اقتصادی تاثیر مستقیم و معناداری دارد.
مطالعه صفرزاده و همکاران
صفرزاده و همکاران(1391)، در تحقیق به بررسی تاثیر استراتژی های مدیریت دانش برنوآوری و عملکرد سازمانی پرداختند. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی – پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل مراکز بهداشتی و درمانی شمال استان فارس می باشد. در این تحقیق 30 برابر متغیرهای تحقیق که 120 نفر می باشد به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. نتایج تحقیق نشان می دهد که شخصی سازی دانش و کدگذاری دانش تاثیر مثبتی بر نوآوری و عملکرد سازمانی دارند (به ترتیب 39% و 32%) و همچنین این متغیرها از طریق نوآوری بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبتی می گذارند (39% و 41%). و بین نوآوری و عملکرد نیز رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد(49%).
مطالعه قاضی زاده و عطایی
قاضی زاده فرد و عطایی (1391)، در مقاله ای به بررسی مدیریت دانش عامل اثربخشی سازمان ها (تحلیلی بر نقش اکتساب دانش و تجربه در سازمان ها) پرداختند. این تحقیق با استفاده از مرور ادبیات تحقیق و بر اساس مفهوم اکتساب دانش و تجربه، سعی در تبیین همبستگی بین مدیریت دانش و اثربخشی سازمان ها دارد. در واقع راهبرد به کار رفته در این تحقیق مدل سازی یا طراحی چارچوب مفهومی با استفاده از ادبیات موضوعی و فرایند انتزاعی سازی (روش تحقیق کیفی) و تجسم تحلیل همبستگی برای تبیین رابطه مدیریت دانش و اثربخشی سازمان ها (روش تحقیق کمی) است که حکایت از کاربرد روش تحقیق آمیخته یا ترکیبی در این مطالعه دارد. آنان در ادامه بیان می دارند که الگوی مفهومی ارائه شده در این پژوهش را به دو شکل می توان مورد آزمون قرارداد: با این توضیح که در مرحله اول، اثربخشی سازمانی متغیر وابسته و مدیریت دانش به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شود و در مرحله دوم، مدیریت دانش به عنوان متغیر وابسته و اثربخشی سازمان به عن
وان متغیر مستقل در نظر گرفته شود. نتیجه تحقیق بیان می دارد که مرحله اکتساب دانش و تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح جهت هم افزایی سایر مراحل مدیریت دانش بسیار مهم بوده و در نتیجه بر اثربخشی سازمان ها تاثیر بسزایی دارد.
مطالعه امیدی و همکاران
امیدی و همکارن (1391)، در مقاله ای به بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی با اثربخشی مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی در برخی سازمانهای ورزشی ایران پرداختند. هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط فرهنگ سازمانی با اثربخشی مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی در برخی سازمانهای ورزشی ایران بود. بدین منظور 169 مدیر و 209 کارشناس با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه های استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون (2007)، اثربخشی مدیریت دانش گولد و همکاران (2001)، و اثربخشی سازمانی چاین (2004) بودند. جهت تعیین روایی صوری و محتوایی (از تظرات متخصصان)، روایی سازه (تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی) و پایایی (از آلفای کرونباخ) استفاده شد در جهت تعیین روابط علی و ارائه مدل نیز از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. درنهایت، یافته های تحقیق ضمن تأیید مدل استخراج شده نشان دادند که فرهنگ سازمانی به ترتیب تأثیر مستقیم و غیرمستقیم مثبت و معناداری برابر با 0.55 و 0.31 بر اثربخشی سازمانی دارد. اثربخشی مدیریت دانش نیز تأثیر مثبت و معناداری برابر با 0.41 بر اثربخشی سازمانی دارد و درنهایت فرهنگ سازمانی تأثیر مثبت و معناداری برابر با 0.66 بر اثربخشی مدیریت دانش دارد. بنابراین سازمان های موجود جهت دستیابی به حداکثر اثربخشی سازمانی نیاز به تقویت هرچه بیشتر ابعاد مأموریت و یکپارچگی فرهنگ سازمانی دارند تا زمینه مساعدی برای رشد فعالیت های خلق کنند و تسهیم دانش به وجود آورند.
مطالعه رئیسی و همکاران
رئیسی و همکاران(1392)، در تحقیقی به بررسی برازش معادله رگرسیونی مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی در سازمان های ورزشی منتخب کشور پرداختند. و برای تعیین قدرت تاثیر و پیش بینی از تحلیل رگرسیون چند متغیره میان فرایندهای مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی استفاده گردید (پنج متغیره و این متغیرها شامل: ضریب ثابت، کسب دانش، انتقال دانش، به کارگیری دانش و ثبت و ضبط دانش می باشد). جامعه آماری تحقیق، تمامی مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان، هیات اجرائی کمیته ملی المپیک و هیات رئیسه فدراسیون های برتر ورزشی بود. حجم نمونه برابر 150 نفر تعیین شد. این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده و به شکل میدانی اجرا شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است، طراحی ساختار دانش بنیان در تمام سطوح سازمان ها در بهبود اثربخشی این سازمان ها موثر خواهد بود و در این راستا مدیران ستادی به عنوان تولیدکنندگان و سرمایه های ملی دانشی نقش مهمی را بر عهده دارند.